Ämnet mjukvarudesign behandlar, främst på processnivå, hur datorprogram, webbapplikationer och andra mjukvaruapplikationer skapas. Ämnet behandlar även metoder och arbetssätt inom mjukvaruutveckling. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.
Undervisningen i ämnet mjukvarudesign ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om mjukvaruutvecklingens olika delar från idé, analys och modellering till driftsättning och förvaltning. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att skapa en mjukvaruprodukt enligt en etablerad metodik och enligt angivna standarder för koden. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om möjliga konsekvenser som olika licenser och betalningsformer kan medföra. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda verktyg för såväl utveckling av mjukvara som för samarbete, testning och dokumentation. Genom undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att använda begrepp inom området samt att kommunicera om mjukvarudesign.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med olika delar av mjukvarudesign i projektform och med utveckling för olika plattformar. Undervisningen ska även lämna utrymme för diskussion och reflektion över etiska frågor samt olika handlingsalternativ inom mjukvarudesign.
Undervisningen i ämnet mjukvarudesign ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om mjukvaruutvecklingens arbetsmetoder och processer.
- Förmåga att arbeta med utveckling för olika plattformar enligt etablerade principer.
- Förmåga att konfigurera och använda verktyg för mjukvaruutveckling.
- Kunskaper om licensfrågor och betalningsmodeller.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om mjukvaruutvecklingens arbetsmetoder och processer.
Eleven utvecklar programvara för olika plattformar enligt etablerade principer på ett i huvudsak strukturerat sätt.
Eleven konfigurerar och använder verktyg för mjukvaruutveckling på ett fungerande sätt.
Eleven för godtagbara resonemang om licensfrågor och betalningsmodeller.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om mjukvaruutvecklingens arbetsmetoder och processer.
Eleven utvecklar programvara för olika plattformar enligt etablerade principer på ett strukturerat sätt.
Eleven konfigurerar och använder verktyg för mjukvaruutveckling på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven för utvecklade resonemang om licensfrågor och betalningsmodeller.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om mjukvaruutvecklingens arbetsmetoder och processer.
Eleven utvecklar programvara för olika plattformar enligt etablerade principer på ett välstrukturerat sätt.
Eleven konfigurerar och använder verktyg för mjukvaruutveckling på ett ändamålsenligt och effektivt sätt.
Eleven för välutvecklade resonemang om licensfrågor och betalningsmodeller.