Mjukvarudesign - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet mjukvarudesign på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Process och metodik

  • Utvecklingsmetodik, däribland någon agil metod och någon traditionell metod.
  • Mjukvarans livscykel från idé, produkt och driftsättning till spridning, förvaltning och avveckling.
  • Analys, nedbrytning och modellering av programmeringstekniska problem med lämpligt analysverktyg, till exempel användningsfall.
  • Design av en lösning utifrån gjord analys med lämpliga verktyg och metoder, till exempel klassdiagram.

Utveckling

  • Paketering och distribution av mjukvara.
  • Översikt över de vanligast förekommande plattformarna och deras egenskaper ur ett utvecklingsperspektiv.
  • Utveckling av någon inbyggd eller mobil plattform.
  • Kodkvalitet och kodstandarder.
  • Grundläggande principer för internationalisering och lokalisering.
  • Upprättande av teknisk dokumentation, till exempel genererat från programkodskommentarer.

Hantering av verktyg

  • Verktyg och principer för versionshantering i mindre sammanhang och projekt.
  • Kodanalys och kvalitetskontroll, däribland bugghantering, felsökningsmetodik, enklare debuggverktyg, automatiserade tester och optimering av enklare karaktär.
  • Verktyg för projekthantering, ärendehantering och samarbete i mindre projektorganisationer.
  • Utvecklingsmiljöer och infrastrukturbehov i projekt av enklare karaktär.

Krav och konsekvenser

  • Licenser och hur licensierad programvara och andra digitala artefakter får användas samt vilka krav och begränsningar som kan följa för ett mindre projekt.
  • Betalningsmodeller för mjukvara.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om mjukvaruutvecklingens arbetsmetoder och processer.

Eleven utvecklar programvara för olika plattformar enligt etablerade principer på ett i huvudsak strukturerat sätt.

Eleven konfigurerar och använder verktyg för mjukvaruutveckling på ett fungerande sätt.

Eleven för godtagbara resonemang om licensfrågor och betalningsmodeller.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om mjukvaruutvecklingens arbetsmetoder och processer.

Eleven utvecklar programvara för olika plattformar enligt etablerade principer på ett strukturerat sätt.

Eleven konfigurerar och använder verktyg för mjukvaruutveckling på ett ändamålsenligt sätt.

Eleven för utvecklade resonemang om licensfrågor och betalningsmodeller.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om mjukvaruutvecklingens arbetsmetoder och processer.

Eleven utvecklar programvara för olika plattformar enligt etablerade principer på ett välstrukturerat sätt.

Eleven konfigurerar och använder verktyg för mjukvaruutveckling på ett ändamålsenligt och effektivt sätt.

Eleven för välutvecklade resonemang om licensfrågor och betalningsmodeller.

Nivå 1

MJUV100TX 100 poäng

Nivå 2

MJUV200TX 100 poäng