Mjukvarudesign - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet mjukvarudesign på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Process och metodik

  • Utvecklingsmetodik, däribland agila och traditionella metoder.
  • Mjukvarans livscykel från idé, produkt och driftsättning till spridning, förvaltning och avveckling.
  • Analys, nedbrytning och modellering av komplexa programmeringstekniska problem med lämpliga analysverktyg.
  • Design och värdering av lösningar utifrån gjord analys med lämpliga verktyg och metoder.

Utveckling

  • Paketering och distribution av mjukvara.
  • Översikt över plattformar och deras egenskaper ur ett utvecklingsperspektiv.
  • Utveckling av några inbyggda och mobila plattformar.
  • Kodkvalitet och kodstandarder.
  • Internationalisering och lokalisering.
  • Upprättande och underhåll av teknisk dokumentation, till exempel genererat från programkodskommentarer.

Hantering av verktyg

  • Verktyg och principer för versionshantering i större organisationer och projekt.
  • Kodanalys och kvalitetskontroll, däribland bugghantering, felsökningsmetodik, debuggverktyg, automatiserade tester och optimering.
  • Verktyg för projekthantering, ärendehantering, mjukvaruhantering och samarbete i större projektorganisationer.
  • Utvecklingsmiljöer och infrastrukturbehov i projekt av mer komplex karaktär.

Krav och konsekvenser

  • Kravhantering, riskhantering och prioritering.
  • Licenser och hur licensierad programvara och andra digitala artefakter får användas samt vilka krav och begränsningar som kan följa för ett projekt av komplex karaktär.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om mjukvaruutvecklingens arbetsmetoder och processer.

Eleven utvecklar programvara för olika plattformar enligt etablerade principer på ett i huvudsak strukturerat sätt.

Eleven konfigurerar och använder verktyg för mjukvaruutveckling på ett fungerande sätt.

Eleven för godtagbara resonemang om licensfrågor och betalningsmodeller.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om mjukvaruutvecklingens arbetsmetoder och processer.

Eleven utvecklar programvara för olika plattformar enligt etablerade principer på ett strukturerat sätt.

Eleven konfigurerar och använder verktyg för mjukvaruutveckling på ett ändamålsenligt sätt.

Eleven för utvecklade resonemang om licensfrågor och betalningsmodeller.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om mjukvaruutvecklingens arbetsmetoder och processer.

Eleven utvecklar programvara för olika plattformar enligt etablerade principer på ett välstrukturerat sätt.

Eleven konfigurerar och använder verktyg för mjukvaruutveckling på ett ändamålsenligt och effektivt sätt.

Eleven för välutvecklade resonemang om licensfrågor och betalningsmodeller.

Nivå 1

MJUV100TX 100 poäng

Nivå 2

MJUV200TX 100 poäng