Språket är människans främsta redskap för reflektion, kommunikation och kunskapsutveckling. Genom språket kan människan uttrycka sin personlighet och med hjälp av skönlitteratur, sakprosatexter och andra medier lär människan känna sin omvärld, sina medmänniskor och sig själv. Kunskaper i modersmålet underlättar språkutveckling och lärande inom olika områden. Modersmålet är även en värdefull tillgång vid internationella kontakter och i arbetslivet. Modersmålet ska bidra till att eleverna stärker sin flerspråkighet.
Undervisningen i modersmål ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att tala, läsa, skriva och lyssna på modersmålet samt kunskaper om sitt modersmål. Undervisningen ska stimulera elevernas läsintresse och stärka deras tilltro till sin språkliga förmåga samt bidra till att eleverna utvecklar ett rikt språk. På så sätt ska undervisningen främja elevernas personliga utveckling.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera i tal och skrift i olika sammanhang och för olika syften. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla de färdigheter i muntlig och skriftlig kommunikation som behövs i arbetslivet, som samhällsmedborgare och för vidare studier.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga att läsa, analysera, samtala om och diskutera skönlitteratur och sakprosa. Undervisningen ska lyfta fram skönlitteraturens estetiska värde och stimulera eleverna att använda skönlitteratur som en källa till förståelse av egna och andras erfarenheter och livsvillkor. Eleverna ska ges möjlighet att i skönlitteraturen se såväl det särskiljande som det allmänmänskliga i tid och rum.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om modersmålets uppbyggnad samt om släktskapsförhållanden mellan modersmålet och andra språk. Vidare ska undervisningen synliggöra elevernas flerspråkighet och ge eleverna möjlighet att reflektera över flerspråkigheten som en resurs för individen, i skolan och i samhället. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förståelse av den betydelse kunskaper i olika språk har för språkutveckling och lärande inom olika områden. Med utgångspunkt i sina språkliga erfarenheter, och genom att jämföra modersmålet med svenska och andra språk som eleverna kan, ska de också ges möjlighet att utveckla förståelse av språkets funktion för kommunikation, tänkande och lärande. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att reflektera över och diskutera kulturella företeelser och samhällsförhållanden såväl i de områden där modersmålet talas som i Sverige.
Undervisningen i modersmål ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att kommunicera muntligt på modersmålet med anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
- Förmåga att kommunicera skriftligt på modersmålet med anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
- Förmåga att läsa, analysera och kritiskt granska texter på modersmålet i olika genrer.
- Kunskaper om modersmålet och om språkanvändning.
- Kunskaper om kultur och samhällsförhållanden där modersmålet talas.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven kommunicerar muntligt på modersmålet med viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
Eleven skriver olika typer av texter på modersmålet med viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet.
Eleven läser och analyserar olika typer av texter på modersmålet samt visar godtagbar läsförståelse. Eleven för enkla resonemang om texternas relevans och tillförlitlighet.
Eleven visar godtagbara kunskaper om modersmålet samt för enkla resonemang om språkanvändning.
Eleven beskriver kulturella företeelser i områden där modersmålet talas. Dessutom visar eleven godtagbara kunskaper om samhällsförhållanden i språkområdet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven kommunicerar muntligt på modersmålet med god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
Eleven skriver olika typer av texter på modersmålet med god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer väl skriftspråkets normer för språkriktighet.
Eleven läser och analyserar olika typer av texter på modersmålet samt visar god läsförståelse. Eleven för utvecklade resonemang om texternas relevans och tillförlitlighet.
Eleven visar goda kunskaper om modersmålet samt för utvecklade resonemang om språkanvändning.
Eleven beskriver kulturella företeelser i områden där modersmålet talas. Dessutom visar eleven goda kunskaper om samhällsförhållanden i språkområdet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven kommunicerar muntligt på modersmålet med mycket god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
Eleven skriver olika typer av texter på modersmålet med mycket god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer mycket väl skriftspråkets normer för språkriktighet.
Eleven läser och analyserar olika typer av texter på modersmålet samt visar mycket god läsförståelse. Eleven för välutvecklade resonemang om texternas relevans och tillförlitlighet.
Eleven visar mycket goda kunskaper om modersmålet samt för välutvecklade resonemang om språkanvändning.
Eleven beskriver kulturella företeelser i områden där modersmålet talas. Dessutom visar eleven mycket goda kunskaper om samhällsförhållanden i språkområdet.