Modersmål - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i modersmål på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Muntlig framställning i olika sammanhang, även formella, med anpassning till syfte och mottagare.
  • Skriftlig framställning av olika typer av texter, däribland utredande texter, med användning av olika källor.
  • Struktur och språkliga drag i utredande texter. Normer för språkriktighet och vilka språkliga egenskaper som gör att en text fungerar väl i sitt sammanhang. Citat- och referatteknik.
  • Strategier för att läsa och samtala om skönlitteratur.
  • Läsning av, samtal om och analys av äldre och samtida skönlitterära texter på modersmålet.
  • Skönlitteraturens relation till förhållanden i samhället, historiskt och i nutid.
  • Strategier för att läsa och samtala om sakprosa.
  • Läsning av, samtal om och analys av olika typer av sakprosa, däribland texter av utredande karaktär. Språk, stil och struktur i olika typer av texter.
  • Informationssökning och värdering av information från olika typer av texter. Sammanfattning och kritisk granskning av texter från olika typer av källor.
  • Modersmålets ordförråd med särskild tonvikt på ord som hör till formella sammanhang. Analys av modersmålets uppbyggnad i olika typer av texter. Jämförelse mellan modersmålet och andra språk som eleven kan, däribland svenska.
  • Språkliga strategier för olika situationer och olika syften. Reflektion över den egna strategianvändningen och språkinlärningen. Flerspråkighet som en resurs för individen, i skolan och i samhället.
  • Språklig variation, till exempel hur språket kan uttrycka identitet och maktförhållanden.
  • Modersmålets förekomst i världen samt språkets utveckling och släktskapsförhållanden mellan modersmålet och andra språk.
  • Kulturella företeelser, aktuella samhällsfrågor och samhällsförhållanden i områden där modersmålet talas samt jämförelse med företeelser och förhållanden i Sverige.
  • Estetiska uttryck i områden där modersmålet talas, till exempel inom konst, musik och arkitektur.
  • Några betydelsefulla historiska skeenden i områden där modersmålet talas.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven kommunicerar muntligt på modersmålet med viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

Eleven skriver olika typer av texter på modersmålet med viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven läser och analyserar olika typer av texter på modersmålet samt visar godtagbar läsförståelse. Eleven för enkla resonemang om texternas relevans och tillförlitlighet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om modersmålet samt för enkla resonemang om språkanvändning.

Eleven beskriver kulturella företeelser i områden där modersmålet talas. Dessutom visar eleven godtagbara kunskaper om samhällsförhållanden i språkområdet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven kommunicerar muntligt på modersmålet med god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

Eleven skriver olika typer av texter på modersmålet med god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer väl skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven läser och analyserar olika typer av texter på modersmålet samt visar god läsförståelse. Eleven för utvecklade resonemang om texternas relevans och tillförlitlighet.

Eleven visar goda kunskaper om modersmålet samt för utvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven beskriver kulturella företeelser i områden där modersmålet talas. Dessutom visar eleven goda kunskaper om samhällsförhållanden i språkområdet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven kommunicerar muntligt på modersmålet med mycket god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

Eleven skriver olika typer av texter på modersmålet med mycket god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer mycket väl skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven läser och analyserar olika typer av texter på modersmålet samt visar mycket god läsförståelse. Eleven för välutvecklade resonemang om texternas relevans och tillförlitlighet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om modersmålet samt för välutvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven beskriver kulturella företeelser i områden där modersmålet talas. Dessutom visar eleven mycket goda kunskaper om samhällsförhållanden i språkområdet.

Nivå 1

MODE1000X 100 poäng

Nivå 2

MODE2000X 100 poäng

Nivå 3

MODE3000X 100 poäng