Modersmål - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i modersmål på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Muntlig framställning i och inför grupp med anpassning till syfte, mottagare och sammanhang, till exempel presentationer, intervjuer och argumentation.
  • Skriftlig framställning med anpassning till syfte, mottagare och sammanhang med tonvikt på utredande och argumenterande texter.
  • Struktur och språkliga drag i olika typer av texter, däribland utredande och argumenterande texter. Normer för språkriktighet och vilka språkliga egenskaper som gör att en text fungerar väl i sitt sammanhang. Citat- och referatteknik.
  • Strategier för att läsa och samtala om skönlitteratur.
  • Läsning av, samtal om och analys av skönlitterära texter i olika genrer på modersmålet.
  • Strategier för att läsa och samtala om sakprosa.
  • Läsning av och samtal om sakprosa, till exempel argumenterande texter. Språk och struktur i olika typer av texter.
  • Informationssökning och värdering av information från olika typer av texter. Sammanfattning och kritisk granskning av texter från olika typer av källor.
  • Modersmålets ordförråd i relation till olika typer av texter och kommunikationssammanhang, till exempel argumenterande och utredande texter. Modersmålets uppbyggnad, däribland hur ord, fraser och satser samspelar i språket. Jämförelse mellan modersmålet och andra språk som eleven kan, däribland svenska.
  • Språkliga strategier för kommunikation i olika situationer och för olika syften. Reflektion över den egna strategianvändningen och språkinlärningen. Flerspråkighet som en resurs för individen i olika sammanhang.
  • Språklig variation, till exempel hur språket kan uttrycka identitet.
  • Modersmålets förekomst i världen och betydelsefulla förändringar i språket.
  • Kulturella företeelser och samhällsförhållanden i områden där modersmålet talas samt jämförelse med företeelser och förhållanden i Sverige.
  • Estetiska uttryck i områden där modersmålet talas, till exempel inom konst, musik och film.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven kommunicerar muntligt på modersmålet med viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

Eleven skriver olika typer av texter på modersmålet med viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven läser och analyserar olika typer av texter på modersmålet samt visar godtagbar läsförståelse. Eleven för enkla resonemang om texternas relevans och tillförlitlighet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om modersmålet samt för enkla resonemang om språkanvändning.

Eleven beskriver kulturella företeelser i områden där modersmålet talas. Dessutom visar eleven godtagbara kunskaper om samhällsförhållanden i språkområdet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven kommunicerar muntligt på modersmålet med god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

Eleven skriver olika typer av texter på modersmålet med god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer väl skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven läser och analyserar olika typer av texter på modersmålet samt visar god läsförståelse. Eleven för utvecklade resonemang om texternas relevans och tillförlitlighet.

Eleven visar goda kunskaper om modersmålet samt för utvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven beskriver kulturella företeelser i områden där modersmålet talas. Dessutom visar eleven goda kunskaper om samhällsförhållanden i språkområdet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven kommunicerar muntligt på modersmålet med mycket god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

Eleven skriver olika typer av texter på modersmålet med mycket god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer mycket väl skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven läser och analyserar olika typer av texter på modersmålet samt visar mycket god läsförståelse. Eleven för välutvecklade resonemang om texternas relevans och tillförlitlighet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om modersmålet samt för välutvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven beskriver kulturella företeelser i områden där modersmålet talas. Dessutom visar eleven mycket goda kunskaper om samhällsförhållanden i språkområdet.

Nivå 1

MODE1000X 100 poäng

Nivå 2

MODE2000X 100 poäng

Nivå 3

MODE3000X 100 poäng