Mötesbranschens målgrupper har olika förväntningar på såväl lokalers utformning och teknisk utrustning som på service, aktiviteter och andra tjänster. Ämnet möten och event behandlar olika mötesformer, från möten med få deltagare och mindre konferenser till kongresser och event.
Undervisningen i ämnet möten och event ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om mötesbranschens olika anläggningar och miljöer samt om den potential dessa har för att anpassas till kundens och deltagarens behov. Genom undervisningen och i kontakter med olika event- och mötesarrangörer ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att hantera tjänster och serviceutbud inom området. Eleverna ska i undervisningen också ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, organisera, utföra och utvärdera arbete inom olika typer av arrangemang.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av olika målgruppers kulturer, önskemål och behov gällande mötesformer och aktiviteter. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att anpassa arrangemangens aktiviteter och utrustning utifrån kundens och deltagarens behov och önskemål. Undervisningen ska därför bidra till att eleverna utvecklar lyhördhet för kunden och deltagaren samt ge dem möjlighet att reflektera över frågor som rör kundens och deltagarens integritet. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att göra kostnadsberäkningar samt arbeta i enlighet med yrkesområdets lagar och andra bestämmelser. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att i arbetet främja olika aspekter av hållbarhet. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kreativitet samt problemlösnings- och initiativförmåga och förmåga att genomföra arbetsuppgifter både individuellt och i samarbete med andra. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att reflektera över och diskutera sitt arbete inom möten och event.
Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att genomföra arbetsuppgifter inom området och utveckla en yrkesmässig attityd i mötet med kunder och deltagare.
Undervisningen i ämnet möten och event ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om mötesbranschens olika typer av anläggningar och miljöer.
- Förmåga att planera, genomföra och utvärdera olika arrangemang utifrån kundens önskemål och behov.
- Förmåga att agera serviceinriktat och ansvarsfullt samt att anpassa sitt språk utifrån olika situationer.
- Förmåga att i samband med olika arbetsuppgifter inom möten och event främja hållbarhet samt att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven för enkla resonemang om mötesbranschens anläggningar och miljöer samt om deras möjligheter och begränsningar för olika typer av arrangemang.
Eleven planerar och genomför på ett godtagbart sätt olika arrangemang utifrån kundens önskemål och behov. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.
Eleven agerar serviceinriktat och ansvarsfullt på ett godtagbart sätt. Eleven anpassar sitt språk utifrån olika situationer med viss säkerhet.
Eleven arbetar på ett i huvudsak fungerande sätt utifrån olika aspekter av hållbarhet i samband med arrangemang. Dessutom arbetar eleven i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt lagar och andra bestämmelser inom området.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven för utvecklade resonemang om mötesbranschens anläggningar och miljöer samt om deras möjligheter och begränsningar för olika typer av arrangemang.
Eleven planerar och genomför på ett gott sätt olika arrangemang utifrån kundens önskemål och behov. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.
Eleven agerar serviceinriktat och ansvarsfullt på ett gott sätt. Eleven anpassar sitt språk utifrån olika situationer med säkerhet.
Eleven arbetar på ett ändamålsenligt sätt utifrån olika aspekter av hållbarhet i samband med arrangemang. Dessutom arbetar eleven i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt lagar och andra bestämmelser inom området.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven för välutvecklade resonemang om mötesbranschens anläggningar och miljöer samt om deras möjligheter och begränsningar för olika typer av arrangemang.
Eleven planerar och genomför på ett mycket gott sätt olika arrangemang utifrån kundens önskemål och behov. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.
Eleven agerar serviceinriktat och ansvarsfullt på ett mycket gott sätt. Eleven anpassar sitt språk utifrån olika situationer med god säkerhet.
Eleven arbetar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt utifrån olika aspekter av hållbarhet i samband med arrangemang. Dessutom arbetar eleven i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt lagar och andra bestämmelser inom området.