Undervisningen i ämnet möten och event på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Olika anläggningars förutsättningar för lokala, nationella och internationella möten och arrangemang.
- Planering, organisering och genomförande av olika arrangemang, med hänsyn till kundens önskemål, behov och ekonomi, samt utvärdering av det egna arbetet.
- Kostnadsberäkning för arrangemang, däribland för utrustning, tjänster och aktiviteter. Beräkningar för intäkter, till exempel från deltagare, föreningar och företag.
- Säljstimulerande aktiviteter vid olika arrangemang.
- Organisation och ansvarsfördelning vid arbete i projekt.
- Presentation och visning av anläggningens utbud.
- Praktisk hantering av aktuell digital och teknisk utrustning i samband med olika arrangemang.
- Mat- och fikapausens betydelse samt upp- och avdukning av bufféer, till exempel med kaffe, te och andra förfriskningar.
- Iordningställande av lokaler efter direktiv, till exempel utifrån en checklista.
- Hjälpmedel och tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning.
- Logistik och effektivitet i arbetet.
- Kommunikation och samverkan i samband med olika arrangemang.
- Anpassning av språket utifrån olika situationer både fysiskt och digitalt.
- Ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbara arbetssätt vid genomförande av olika arrangemang.
- Arbetsmiljö och ergonomi.
- Ändamålsenlig klädsel vid olika arbetsuppgifter inom området.
- Handlings- och utrymningsplaner vid brand, hot och fara.
- Hur kundens säkerhet och integritet kan värnas.
- Lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel ordningslagen.