Möten och event - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet möten och event på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika anläggningar för möten och event samt deras skiftande utbud av tjänster och service.
  • Olika typer av möten och event samt deras syften och funktion.
  • Kundens skiftande krav på anläggningar, till exempel vad gäller säkerhet, miljöcertifiering och möjligheter till aktiviteter.
  • Planering, organisering och genomförande av enklare arrangemang med hänsyn till kunders önskemål, behov och ekonomi. Utvärdering av det egna arbetet.
  • Yrkesroller och arbetsuppgifter inom området.
  • Aktuell digital och teknisk utrustning som är lämplig för olika arrangemang.
  • Muntliga presentationer inom verksamhetsområdet med anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
  • Olika möbleringsformer, deras syften och funktion.
  • Service och bemötande av olika målgrupper samt deras skiftande behov i olika situationer.
  • Anpassning av språket utifrån olika situationer både fysiskt och digitalt.
  • Hållbarhet inom mötesbranschen utifrån ekonomiska, sociala och miljömässiga faktorer.
  • Arbetsmiljö och ergonomi.
  • Säkerhetsföreskrifter och andra bestämmelser som gäller förekommande grupparrangemang.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven för enkla resonemang om mötesbranschens anläggningar och miljöer samt om deras möjligheter och begränsningar för olika typer av arrangemang.

Eleven planerar och genomför på ett godtagbart sätt olika arrangemang utifrån kundens önskemål och behov. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.

Eleven agerar serviceinriktat och ansvarsfullt på ett godtagbart sätt. Eleven anpassar sitt språk utifrån olika situationer med viss säkerhet.

Eleven arbetar på ett i huvudsak fungerande sätt utifrån olika aspekter av hållbarhet i samband med arrangemang. Dessutom arbetar eleven i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven för utvecklade resonemang om mötesbranschens anläggningar och miljöer samt om deras möjligheter och begränsningar för olika typer av arrangemang.

Eleven planerar och genomför på ett gott sätt olika arrangemang utifrån kundens önskemål och behov. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.

Eleven agerar serviceinriktat och ansvarsfullt på ett gott sätt. Eleven anpassar sitt språk utifrån olika situationer med säkerhet.

Eleven arbetar på ett ändamålsenligt sätt utifrån olika aspekter av hållbarhet i samband med arrangemang. Dessutom arbetar eleven i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven för välutvecklade resonemang om mötesbranschens anläggningar och miljöer samt om deras möjligheter och begränsningar för olika typer av arrangemang.

Eleven planerar och genomför på ett mycket gott sätt olika arrangemang utifrån kundens önskemål och behov. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.

Eleven agerar serviceinriktat och ansvarsfullt på ett mycket gott sätt. Eleven anpassar sitt språk utifrån olika situationer med god säkerhet.

Eleven arbetar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt utifrån olika aspekter av hållbarhet i samband med arrangemang. Dessutom arbetar eleven i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt lagar och andra bestämmelser inom området.

Nivå 1

MOTE1000X 100 poäng

Nivå 2

MOTE2000X 100 poäng

Nivå 3

MOTE3000X 100 poäng