Ämnet omvårdnad har sin grund i praktiskt vård- och omsorgsarbete men också i det vetenskapliga ämnesområdet omvårdnad. Ämnet behandlar omvårdnadsåtgärder ur ett helhetsperspektiv.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet omvårdnad ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbete nära patienter och brukare inom vård och omsorg. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att utföra omvårdnad och omsorg vid olika sjukdomstillstånd och i livets slutskede samt att uppmärksamma, rapportera och dokumentera förändringar i människors hälsotillstånd. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att utifrån biståndsbedömning eller vårdplanering planera, utföra, dokumentera, rapportera och utvärdera vård- och omsorgsarbete samt att ge förslag på hur arbetet kan utvecklas. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda centrala begrepp inom omvårdnad. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att utföra arbetsuppgifter på ett hygieniskt, ergonomiskt, hälsofrämjande, rehabiliterande, habiliterande och pedagogiskt sätt. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta på ett säkert sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om pedagogiska, etiska och kulturella aspekter inom omvårdnad samt stimuleras till att verka för vård och omsorg där alla människors lika värde värnas.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera och möta patienter och brukare med ett lyhört, respektfullt, reflekterande och empatiskt förhållningssätt. De ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att ta ansvar för patienter och brukare och för olika arbetsuppgifter med hänsyn till vårdtagarens allmänmänskliga och individuella behov i relation till livsperspektiv och förändrad hälsa. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att använda medicinteknisk och annan teknisk utrustning samt informationsteknik inom olika verksamheter.

Genom att medverka i olika vård- och omsorgsverksamheter ska eleverna ges möjlighet att få en inblick i och erfarenhet av arbetsuppgifter inom omvårdnad. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att granska och värdera ny kunskap inom området.

Undervisningen i ämnet omvårdnad ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att systematiskt uppmärksamma och dokumentera symtom och förändringar i människors hälsotillstånd samt att använda centrala begrepp inom området.
  • Förmåga att planera, utföra, dokumentera och utvärdera egna arbetsinsatser utifrån omsorgs- och omvårdnadsprocessen i relation till biståndsbedömning eller vårdplanering.
  • Förmåga att arbeta på ett sätt som förhindrar smitta och smittspridning.
  • Förmåga att utföra arbetet på ett ergonomiskt, rehabiliterande, habiliterande och pedagogiskt sätt.
  • Förmåga att kommunicera och samarbeta samt att använda informationsteknik inom området.
  • Förmåga att arbeta på ett etiskt och säkert sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven uppmärksammar och dokumenterar symtom och förändringar i människors hälsotillstånd på ett godtagbart sätt. Eleven använder centrala begrepp inom området med viss säkerhet.

Eleven arbetar på ett godtagbart sätt utifrån omsorgs- och omvårdnadsprocessen i relation till biståndsbedömning eller vårdplanering. Eleven planerar, dokumenterar och utvärderar arbetet på ett enkelt sätt samt ger enkla förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven följer hygienrutiner och arbetar smittförebyggande.

Eleven arbetar ergonomiskt, rehabiliterande, habiliterande och pedagogiskt på ett godtagbart sätt.

Eleven kommunicerar, samarbetar och använder informationsteknik med viss säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert och yrkesetiskt sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven uppmärksammar och dokumenterar symtom och förändringar i människors hälsotillstånd på ett gott sätt. Eleven använder centrala begrepp inom området med säkerhet.

Eleven arbetar på ett gott sätt utifrån omsorgs- och omvårdnadsprocessen i relation till biståndsbedömning eller vårdplanering. Eleven planerar, dokumenterar och utvärderar arbetet på ett utvecklat sätt samt ger välgrundade förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven följer hygienrutiner och arbetar smittförebyggande.

Eleven arbetar ergonomiskt, rehabiliterande, habiliterande och pedagogiskt på ett gott sätt.

Eleven kommunicerar, samarbetar och använder informationsteknik med säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert och yrkesetiskt sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven uppmärksammar och dokumenterar symtom och förändringar i människors hälsotillstånd på ett mycket gott sätt. Eleven använder centrala begrepp inom området med god säkerhet.

Eleven arbetar på ett mycket gott sätt utifrån omsorgs- och omvårdnadsprocessen i relation till biståndsbedömning eller vårdplanering. Eleven planerar, dokumenterar och utvärderar arbetet på ett välutvecklat sätt samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven följer hygienrutiner och arbetar smittförebyggande.

Eleven arbetar ergonomiskt, rehabiliterande, habiliterande och pedagogiskt på ett mycket gott sätt.

Eleven kommunicerar, samarbetar och använder informationsteknik med god säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert och yrkesetiskt sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.