Omvårdnad - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet omvårdnad på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Centrala begrepp inom omvårdnad och omsorg.
  • Observation, värdering och prioritering utifrån fysiska och psykiska tillstånd samt dokumentation och rapportering av gjorda observationer och insatser.
  • Omvårdnadsprocessen samt teorier inom omvårdnad.
  • Undersökningsmetoder och behandlingar.
  • Omvårdnad och omsorg samt medverkan vid behandling av sjukdomstillstånd med hänsyn till patientsäkerhet, självbestämmande och integritet.
  • Normalt och onormalt ätbeteende.
  • Mobilisering, dess betydelse och effekter samt åtgärder som minskar risken för komplikationer.
  • Omvårdnad i livets slutskede, smärtlindring och omhändertagande efter döden.
  • Rapportering, dokumentation och utvärdering av genomförda åtgärder samt förslag på hur arbetet kan utvecklas.
  • Genomgång och utförande av basala hygienrutiner för att förhindra smitta och smittspridning vid vård- och omsorgsarbete.
  • Rehabilitering och habilitering i vård- och omsorgsarbete.
  • Pedagogiska metoder vid handledning.
  • Ergonomiska verktyg samt deras funktioner och innehåll.
  • Etiska frågeställningar och yrkesetiskt förhållningssätt i vård- och omsorgsarbete.
  • Kommunikation, bemötande och samarbete utifrån ett etiskt förhållningssätt och med hänsyn till kulturella aspekter.
  • Interprofessionella samarbeten.
  • It inom informationsöverföring och dokumentation samt medicintekniska informationssystem.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland patientsäkerhetslagen och Lex Maria.
  • Den fysiska, psykiska och sociala arbetsmiljöns betydelse för hälsa och säkerhet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven uppmärksammar och dokumenterar symtom och förändringar i människors hälsotillstånd på ett godtagbart sätt. Eleven använder centrala begrepp inom området med viss säkerhet.

Eleven arbetar på ett godtagbart sätt utifrån omsorgs- och omvårdnadsprocessen i relation till biståndsbedömning eller vårdplanering. Eleven planerar, dokumenterar och utvärderar arbetet på ett enkelt sätt samt ger enkla förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven följer hygienrutiner och arbetar smittförebyggande.

Eleven arbetar ergonomiskt, rehabiliterande, habiliterande och pedagogiskt på ett godtagbart sätt.

Eleven kommunicerar, samarbetar och använder informationsteknik med viss säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert och yrkesetiskt sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven uppmärksammar och dokumenterar symtom och förändringar i människors hälsotillstånd på ett gott sätt. Eleven använder centrala begrepp inom området med säkerhet.

Eleven arbetar på ett gott sätt utifrån omsorgs- och omvårdnadsprocessen i relation till biståndsbedömning eller vårdplanering. Eleven planerar, dokumenterar och utvärderar arbetet på ett utvecklat sätt samt ger välgrundade förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven följer hygienrutiner och arbetar smittförebyggande.

Eleven arbetar ergonomiskt, rehabiliterande, habiliterande och pedagogiskt på ett gott sätt.

Eleven kommunicerar, samarbetar och använder informationsteknik med säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert och yrkesetiskt sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven uppmärksammar och dokumenterar symtom och förändringar i människors hälsotillstånd på ett mycket gott sätt. Eleven använder centrala begrepp inom området med god säkerhet.

Eleven arbetar på ett mycket gott sätt utifrån omsorgs- och omvårdnadsprocessen i relation till biståndsbedömning eller vårdplanering. Eleven planerar, dokumenterar och utvärderar arbetet på ett välutvecklat sätt samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven följer hygienrutiner och arbetar smittförebyggande.

Eleven arbetar ergonomiskt, rehabiliterande, habiliterande och pedagogiskt på ett mycket gott sätt.

Eleven kommunicerar, samarbetar och använder informationsteknik med god säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert och yrkesetiskt sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.

Nivå 1

OMVR1000X 100 poäng

Nivå 2

OMVR2000X 100 poäng