Omvårdnad - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet omvårdnad på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Centrala begrepp inom omvårdnad och omsorg.
  • Hur förändringar i människors hälsotillstånd kan uppmärksammas och rapporteras på ett systematiskt sätt.
  • Biståndsbedömning och vårdplanering samt deras syfte och innehåll.
  • Personcentrerad vård och teamarbete.
  • Omvårdnad och omsorg vid de vanligaste sjukdomstillstånden med hänsyn till patientsäkerhet, självbestämmande och integritet.
  • Genomgång och utförande av personlig hygien, munvård och stimulerad matsituation.
  • Betydelsen av kost, vätska, elimination, vila och sömn.
  • Förstoppning och inkontinens samt deras orsaker, kännetecken och åtgärder.
  • Olika typer av riskfaktorer och komplikationer samt åtgärder för att förhindra eller minimera risken för komplikationer, däribland åtgärder vid långvarigt sängläge.
  • Omvårdnad och etiskt förhållningssätt i livets slutskede.
  • System och rutiner för rapportering, dokumentation och utvärdering av genomförda åtgärder.
  • Genomgång och utförande av basala hygienrutiner för att förhindra smitta och smittspridning vid vård- och omsorgsarbete.
  • Rehabilitering och habilitering i vård- och omsorgsarbete.
  • Pedagogiskt förhållningssätt i vård- och omsorgsarbete.
  • Säkra och hållbara arbetssätt med fokus på ergonomi.
  • Etiska frågeställningar och yrkesetiskt förhållningssätt i vård- och omsorgsarbete.
  • Kommunikation, bemötande och samarbete utifrån ett etiskt förhållningssätt och med hänsyn till kulturella aspekter.
  • It som stöd för säker informationshantering och dokumentation inom vård- och omsorgsarbete.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland hälso- och sjukvårdslagen (HSL) samt offentlighets- och sekretesslagen (OSL).
  • Arbetsuppgifter som kräver delegering.
  • Avvikelsehantering.
  • Den fysiska, psykiska och sociala arbetsmiljöns betydelse för hälsa och säkerhet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven uppmärksammar och dokumenterar symtom och förändringar i människors hälsotillstånd på ett godtagbart sätt. Eleven använder centrala begrepp inom området med viss säkerhet.

Eleven arbetar på ett godtagbart sätt utifrån omsorgs- och omvårdnadsprocessen i relation till biståndsbedömning eller vårdplanering. Eleven planerar, dokumenterar och utvärderar arbetet på ett enkelt sätt samt ger enkla förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven följer hygienrutiner och arbetar smittförebyggande.

Eleven arbetar ergonomiskt, rehabiliterande, habiliterande och pedagogiskt på ett godtagbart sätt.

Eleven kommunicerar, samarbetar och använder informationsteknik med viss säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert och yrkesetiskt sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven uppmärksammar och dokumenterar symtom och förändringar i människors hälsotillstånd på ett gott sätt. Eleven använder centrala begrepp inom området med säkerhet.

Eleven arbetar på ett gott sätt utifrån omsorgs- och omvårdnadsprocessen i relation till biståndsbedömning eller vårdplanering. Eleven planerar, dokumenterar och utvärderar arbetet på ett utvecklat sätt samt ger välgrundade förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven följer hygienrutiner och arbetar smittförebyggande.

Eleven arbetar ergonomiskt, rehabiliterande, habiliterande och pedagogiskt på ett gott sätt.

Eleven kommunicerar, samarbetar och använder informationsteknik med säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert och yrkesetiskt sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven uppmärksammar och dokumenterar symtom och förändringar i människors hälsotillstånd på ett mycket gott sätt. Eleven använder centrala begrepp inom området med god säkerhet.

Eleven arbetar på ett mycket gott sätt utifrån omsorgs- och omvårdnadsprocessen i relation till biståndsbedömning eller vårdplanering. Eleven planerar, dokumenterar och utvärderar arbetet på ett välutvecklat sätt samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven följer hygienrutiner och arbetar smittförebyggande.

Eleven arbetar ergonomiskt, rehabiliterande, habiliterande och pedagogiskt på ett mycket gott sätt.

Eleven kommunicerar, samarbetar och använder informationsteknik med god säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert och yrkesetiskt sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.

Nivå 1

OMVR1000X 100 poäng

Nivå 2

OMVR2000X 100 poäng