Marknadsföring är en länk mellan tillverkare och konsument och bidrar till företags lönsamhet och utveckling samt stärker möjligheter att hitta och behålla kunder. Ämnet praktisk marknadsföring behandlar marknadsföringens betydelse vid försäljning av varor och tjänster samt hur målgruppsanpassad marknadsföring kan användas inom handels- och tjänstesektorn.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet praktisk marknadsföring ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om praktisk marknadsföring och dess utveckling. Undervisningen ska också lägga en grund för elevernas förmåga att yrkesmässigt och på ett etiskt och jämställt sätt utföra arbetsuppgifter inom praktisk marknadsföring. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om praktisk marknadsföring och dess påverkan på konsumenter. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att utföra varuexponering och framställning av material för säljstöd. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förståelse av sambandet mellan utbud och efterfrågan och faktorer som påverkar affärsmöjligheter och lönsamhet. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser samt om marknadsetiska regler inom området.

Genom teori och praktiska arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att utföra arbetsuppgifter inom praktisk marknadsföring samt utveckla en yrkesmässig attityd i kommunikationen med kunder. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att omsätta sina kunskaper i yrkesmässiga handlingar. Undervisningen ska vidare bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevant teknik och material som redskap för varuexponering, säljstödsmaterial och marknadsföringsinsatser. Via kontakter med företag och organisationer ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av marknadsföringens villkor och marknadsetiska regler. Eleverna ska även ges möjlighet att använda informations- och kommunikationsteknik för affärsmässig verksamhet.

Undervisningen i ämnet praktisk marknadsföring ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om praktisk marknadsföring och dess utveckling.
  • Förmåga att utföra säljande varuexponering i digitala och fysiska butiker samt utforma säljstödsmaterial.
  • Förmåga att utforma, utföra och utvärdera marknadsföringsinsatser.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser samt marknadsetiska regler inom praktisk marknadsföring.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om praktisk marknadsföring och dess utveckling.

Eleven använder med viss skicklighet olika tekniker och metoder för varuexponeringar i marknadsföringsarbetet. I arbetet visar eleven på ett godtagbart sätt hur budskap kan användas i marknadsföringen.

Eleven utformar och utför marknadsundersökningar med godtagbart resultat. Dessutom utvärderar eleven marknadsföringsinsatser med delvis underbyggda resonemang.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt om marknadsetiska regler.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om praktisk marknadsföring och dess utveckling.

Eleven använder med god skicklighet olika tekniker och metoder för varuexponeringar i marknadsföringsarbetet. I arbetet visar eleven på ett gott sätt hur budskap kan användas i marknadsföringen.

Eleven utformar och utför marknadsundersökningar med gott resultat. Dessutom utvärderar eleven marknadsföringsinsatser med väl underbyggda resonemang.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt om marknadsetiska regler.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om praktisk marknadsföring och dess utveckling.

Eleven använder med mycket god skicklighet olika tekniker och metoder för varuexponeringar i marknadsföringsarbetet. I arbetet visar eleven på ett mycket gott sätt hur budskap kan användas i marknadsföringen.

Eleven utformar och utför marknadsundersökningar med mycket gott resultat. Dessutom utvärderar eleven marknadsföringsinsatser med mycket väl underbyggda resonemang.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt om marknadsetiska regler.