Undervisningen i ämnet praktisk marknadsföring på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Mediers påverkan på konsumtionsval.
- Syfte med och metoder inom reklam, såväl historiskt som nutida. Analys och värdering av budskap i reklam.
- Hur butikskommunikatörer anpassar marknadsföringen mot olika kundtyper och kundbeteenden i digitala och fysiska butiker.
- Varuexponering i olika marknadsföringskanaler och digitala plattformar.
- Hur varuexponering och säljmiljö påverkar och vägleder kunders köpbeteende digital och i fysisk butik.
- Hur mässor planeras, genomförs och utvärderas.
- Hur olika varuexponeringsmetoder kan analyseras för att öka försäljningen i digitala och fysiska butiker.
- Digital marknadsföring i olika kanaler och till olika målgrupper, till exempel genom sökmotoroptimering.
- Grundläggande tekniker för framställning av digital text, bild och rörlig bild med anpassning till sociala medier.
- Hur affärsidéer, marknads- och säljplaner kan utformas utifrån analys av marknadssegment och målgrupp.
- Analys av marknadsföringsinsatser som grund för affärsmässiga beslut.
- Hur lagar och andra bestämmelser inom området kan tillämpas, däribland lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, marknadsföringslagen, prisinformationslagen, reglering av personuppgifter och marknadsetiska regler vid marknadsföring.