Praktisk marknadsföring - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet praktisk marknadsföring på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Mediers påverkan på konsumtionsval.
  • Syfte med och metoder inom reklam, såväl historiskt som nutida. Analys och värdering av budskap i reklam.
  • Hur butikskommunikatörer anpassar marknadsföringen mot olika kundtyper och kundbeteenden i digitala och fysiska butiker.
  • Varuexponering i olika marknadsföringskanaler och digitala plattformar.
  • Hur varuexponering och säljmiljö påverkar och vägleder kunders köpbeteende digital och i fysisk butik.
  • Hur mässor planeras, genomförs och utvärderas.
  • Hur olika varuexponeringsmetoder kan analyseras för att öka försäljningen i digitala och fysiska butiker.
  • Digital marknadsföring i olika kanaler och till olika målgrupper, till exempel genom sökmotoroptimering.
  • Grundläggande tekniker för framställning av digital text, bild och rörlig bild med anpassning till sociala medier.
  • Hur affärsidéer, marknads- och säljplaner kan utformas utifrån analys av marknadssegment och målgrupp.
  • Analys av marknadsföringsinsatser som grund för affärsmässiga beslut.
  • Hur lagar och andra bestämmelser inom området kan tillämpas, däribland lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, marknadsföringslagen, prisinformationslagen, reglering av personuppgifter och marknadsetiska regler vid marknadsföring.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om praktisk marknadsföring och dess utveckling.

Eleven använder med viss skicklighet olika tekniker och metoder för varuexponeringar i marknadsföringsarbetet. I arbetet visar eleven på ett godtagbart sätt hur budskap kan användas i marknadsföringen.

Eleven utformar och utför marknadsundersökningar med godtagbart resultat. Dessutom utvärderar eleven marknadsföringsinsatser med delvis underbyggda resonemang.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt om marknadsetiska regler.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om praktisk marknadsföring och dess utveckling.

Eleven använder med god skicklighet olika tekniker och metoder för varuexponeringar i marknadsföringsarbetet. I arbetet visar eleven på ett gott sätt hur budskap kan användas i marknadsföringen.

Eleven utformar och utför marknadsundersökningar med gott resultat. Dessutom utvärderar eleven marknadsföringsinsatser med väl underbyggda resonemang.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt om marknadsetiska regler.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om praktisk marknadsföring och dess utveckling.

Eleven använder med mycket god skicklighet olika tekniker och metoder för varuexponeringar i marknadsföringsarbetet. I arbetet visar eleven på ett mycket gott sätt hur budskap kan användas i marknadsföringen.

Eleven utformar och utför marknadsundersökningar med mycket gott resultat. Dessutom utvärderar eleven marknadsföringsinsatser med mycket väl underbyggda resonemang.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt om marknadsetiska regler.

Nivå 1

PRAK1000X 100 poäng

Nivå 2

PRAK2000X 100 poäng