Praktisk marknadsföring - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet praktisk marknadsföring på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Marknadsföringens grunder och utveckling historiskt och i nutid.
  • Olika yrkesroller inom området.
  • Marknadskommunikation: Hur ett företag kan kommunicera budskap till sin marknad och sina kunder, till exempel genom olika typer av annonsering och i olika kanaler.
  • Butikskommunikatörens uppgifter i både digitala och fysiska butiker samt i olika branscher.
  • Hur varuexponeringar planeras, organiseras och utförs samt tekniker för att utforma säljstödsmaterial anpassat till både digitala och fysiska butiker.
  • Faktorer som påverkar säljmiljöns utformning, däribland ljus, ljud, färg och form.
  • Olika former av varuexponering, till exempel kategori- och sambandsexponeringar samt exponering av varor i olika prisklasser.
  • Vanligt förekommande kanaler för digital marknadsföring med anpassning till sociala medier samt för framställning av digital text och bild.
  • Hur marknadsundersökningar utformas och hur resultaten kan tolkas.
  • Hur säljfrämjande åtgärder och marknadsföringsinsatser i olika kanaler kan planeras, utföras och utvärderas.
  • Introduktion till lagar och andra bestämmelser inom området, däribland lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, marknadsföringslagen och prisinformationslagen, reglering av personuppgifter och marknadsetiska regler vid marknadsföring.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om praktisk marknadsföring och dess utveckling.

Eleven använder med viss skicklighet olika tekniker och metoder för varuexponeringar i marknadsföringsarbetet. I arbetet visar eleven på ett godtagbart sätt hur budskap kan användas i marknadsföringen.

Eleven utformar och utför marknadsundersökningar med godtagbart resultat. Dessutom utvärderar eleven marknadsföringsinsatser med delvis underbyggda resonemang.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt om marknadsetiska regler.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om praktisk marknadsföring och dess utveckling.

Eleven använder med god skicklighet olika tekniker och metoder för varuexponeringar i marknadsföringsarbetet. I arbetet visar eleven på ett gott sätt hur budskap kan användas i marknadsföringen.

Eleven utformar och utför marknadsundersökningar med gott resultat. Dessutom utvärderar eleven marknadsföringsinsatser med väl underbyggda resonemang.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt om marknadsetiska regler.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om praktisk marknadsföring och dess utveckling.

Eleven använder med mycket god skicklighet olika tekniker och metoder för varuexponeringar i marknadsföringsarbetet. I arbetet visar eleven på ett mycket gott sätt hur budskap kan användas i marknadsföringen.

Eleven utformar och utför marknadsundersökningar med mycket gott resultat. Dessutom utvärderar eleven marknadsföringsinsatser med mycket väl underbyggda resonemang.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt om marknadsetiska regler.

Nivå 1

PRAK1000X 100 poäng

Nivå 2

PRAK2000X 100 poäng