Undervisningen i ämnet praktisk marknadsföring på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Marknadsföringens grunder och utveckling historiskt och i nutid.
- Olika yrkesroller inom området.
- Marknadskommunikation: Hur ett företag kan kommunicera budskap till sin marknad och sina kunder, till exempel genom olika typer av annonsering och i olika kanaler.
- Butikskommunikatörens uppgifter i både digitala och fysiska butiker samt i olika branscher.
- Hur varuexponeringar planeras, organiseras och utförs samt tekniker för att utforma säljstödsmaterial anpassat till både digitala och fysiska butiker.
- Faktorer som påverkar säljmiljöns utformning, däribland ljus, ljud, färg och form.
- Olika former av varuexponering, till exempel kategori- och sambandsexponeringar samt exponering av varor i olika prisklasser.
- Vanligt förekommande kanaler för digital marknadsföring med anpassning till sociala medier samt för framställning av digital text och bild.
- Hur marknadsundersökningar utformas och hur resultaten kan tolkas.
- Hur säljfrämjande åtgärder och marknadsföringsinsatser i olika kanaler kan planeras, utföras och utvärderas.
- Introduktion till lagar och andra bestämmelser inom området, däribland lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, marknadsföringslagen och prisinformationslagen, reglering av personuppgifter och marknadsetiska regler vid marknadsföring.