Ämnet psykiatri är tvärvetenskapligt och bygger i huvudsak på medicinsk vetenskap, vårdvetenskap, socialt arbete, social omsorg och pedagogik. Ämnet behandlar vård och omsorg vid psykiska sjukdomstillstånd och de funktionsnedsättningar som följer, utifrån pedagogiska, etiska och kulturella perspektiv.
Undervisningen i ämnet psykiatri ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om psykisk ohälsa och olika psykiska sjukdomstillstånd. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur psykiska sjukdomar uppkommer, faktorer som bidrar till psykisk hälsa och vilka möjligheter samhället och enskilda människor har att påverka dessa. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att diskutera orsaker till ökningen av psykisk ohälsa samt de fördomar som finns om psykiska sjukdomar.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur vården, omsorgen och omvårdnaden bör utformas för patienter eller brukare med psykiska sjukdomar samt hur patienter eller brukare med stöd kan få ett fungerande liv. Det ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att på ett aktivt och ansvarsfullt sätt planera och genomföra vård-, omsorgs- och omvårdnadsarbete som främjar psykisk hälsa, psykisk återhämtning och psykiskt tillfrisknande. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att dokumentera och utvärdera det egna arbetet. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om vikten av samverkan mellan vårdgivare och patienter samt brukare och andra berörda. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att möta och kommunicera med patienter och brukare med ett respektfullt, lyhört, empatiskt och reflekterande förhållningssätt samt utifrån evidensbaserade metoder.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur psykiatrin har utvecklats. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt förmåga att utifrån ett etiskt förhållningssätt arbeta i enlighet med dessa.
Genom fältstudier eller genom att medverka i olika verksamheter ska eleverna få inblick i samt erfarenhet av arbetsuppgifter kopplade till psykiatrin. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att granska och värdera ny kunskap inom området.
Undervisningen i ämnet psykiatri ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika psykiska sjukdomstillstånd och deras orsaker samt faktorer som påverkar hälsa och ohälsa och de fördomar som finns om psykisk ohälsa.
- Kunskaper om hur samarbete inom psykiatrin och med närstående påverkar patienters och brukares återhämtning.
- Förmåga att planera och genomföra vård-, omsorgs- och omvårdnadsarbete vid olika psykiska sjukdomstillstånd och vid psykisk ohälsa.
- Förmåga att bemöta och kommunicera med patienter och brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt samt att reflektera över det egna förhållningssättet.
- Kunskaper om psykiatrins utveckling gällande människosyn och organisation samt om lagar och andra bestämmelser som styr verksamhetsområdet.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om psykiska sjukdomstillstånd och deras orsaker. Eleven redogör på ett godtagbart sätt för faktorer som påverkar hälsa och ohälsa. Eleven beskriver på ett enkelt sätt sambanden mellan fördomar om psykisk ohälsa och stigmatisering.
Eleven visar godtagbara kunskaper om hur samarbete inom psykiatrin och med närstående påverkar patienters och brukares återhämtning.
Eleven planerar och genomför vård-, omsorgs- och omvårdnadsarbete vid olika psykiska sjukdomstillstånd och vid psykisk ohälsa med godtagbart resultat.
Eleven bemöter och kommunicerar med patienter och brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt med viss säkerhet. Dessutom gör eleven enkla reflektioner över det egna bemötandet och förhållningssättet.
Eleven visar godtagbara kunskaper om psykiatrins utveckling gällande människosyn och organisation. Eleven redogör för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om psykiska sjukdomstillstånd och deras orsaker. Eleven redogör på ett utvecklat sätt för faktorer som påverkar hälsa och ohälsa. Eleven beskriver på ett utvecklat sätt sambanden mellan fördomar om psykisk ohälsa och stigmatisering.
Eleven visar goda kunskaper om hur samarbete inom psykiatrin och med närstående påverkar patienters och brukares återhämtning.
Eleven planerar och genomför vård-, omsorgs- och omvårdnadsarbete vid olika psykiska sjukdomstillstånd och vid psykisk ohälsa med gott resultat.
Eleven bemöter och kommunicerar med patienter och brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt med säkerhet. Dessutom gör eleven välgrundade reflektioner över det egna bemötandet och förhållningssättet.
Eleven visar goda kunskaper om psykiatrins utveckling gällande människosyn och organisation. Eleven redogör för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om psykiska sjukdomstillstånd och deras orsaker. Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för faktorer som påverkar hälsa och ohälsa. Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt sambanden mellan fördomar om psykisk ohälsa och stigmatisering.
Eleven visar mycket goda kunskaper om hur samarbete inom psykiatrin och med närstående påverkar patienters och brukares återhämtning.
Eleven planerar och genomför vård-, omsorgs- och omvårdnadsarbete vid olika psykiska sjukdomstillstånd och vid psykisk ohälsa med mycket gott resultat.
Eleven bemöter och kommunicerar med patienter och brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt med god säkerhet. Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över det egna bemötandet och förhållningssättet.
Eleven visar mycket goda kunskaper om psykiatrins utveckling gällande människosyn och organisation. Eleven redogör för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.