Psykiatri - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet psykiatri på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Vanligt förekommande psykiska sjukdomar, däribland stressrelaterade sjukdomar, depression, ätstörningar, ångesttillstånd hos äldre och yngre samt missbruk.
  • Prevention, diagnostik, behandling, omvårdnad och återhämtning vid vanligt förekommande psykiska sjukdomar.
  • Frisk- och riskfaktorer som kan påverka psykisk hälsa och ohälsa, däribland individens fysiska, psykosociala och socioekonomiska förutsättningar samt könstillhörighet.
  • Synen på psykisk hälsa och ohälsa samt hur stigmatisering uppstår.
  • Krisreaktioner och krisens olika faser.
  • Psykiatrins möjligheter till stöd i form av resurspersoner, olika boenden och boendestödsverksamheter samt betydelsen av sysselsättning.
  • Personcentrerad vård, teamarbete och interprofessionella samarbeten.
  • Omvårdnads- och omsorgsprocessens olika steg och innehåll med planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av stöd- och hjälpinsatser till den enskilde.
  • Introduktion till olika metoder och behandlingsformer vid psykiska sjukdomstillstånd, däribland läkemedelsbehandling, beteendeterapi och internetbaserad behandling.
  • Kommunikation, samarbete och samverkan med patienter, brukare, anhöriga och övriga samarbetspartners.
  • Bemötande och förhållningssätt inom psykiatrisk vård och i brukarens hemmiljö utifrån evidensbaserade metoder.
  • Reflektion över det egna förhållningssättet.
  • Psykiatrins historiska utveckling och hur det format dagens psykiatri och syn på psykisk sjukdom.
  • Lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten, däribland hälso- och sjukvårdslagen (HSL), lagen om psykiatrisk tvångsvård (LPT) och lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM).

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om psykiska sjukdomstillstånd och deras orsaker. Eleven redogör på ett godtagbart sätt för faktorer som påverkar hälsa och ohälsa. Eleven beskriver på ett enkelt sätt sambanden mellan fördomar om psykisk ohälsa och stigmatisering.

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur samarbete inom psykiatrin och med närstående påverkar patienters och brukares återhämtning.

Eleven planerar och genomför vård-, omsorgs- och omvårdnadsarbete vid olika psykiska sjukdomstillstånd och vid psykisk ohälsa med godtagbart resultat.

Eleven bemöter och kommunicerar med patienter och brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt med viss säkerhet. Dessutom gör eleven enkla reflektioner över det egna bemötandet och förhållningssättet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om psykiatrins utveckling gällande människosyn och organisation. Eleven redogör för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om psykiska sjukdomstillstånd och deras orsaker. Eleven redogör på ett utvecklat sätt för faktorer som påverkar hälsa och ohälsa. Eleven beskriver på ett utvecklat sätt sambanden mellan fördomar om psykisk ohälsa och stigmatisering.

Eleven visar goda kunskaper om hur samarbete inom psykiatrin och med närstående påverkar patienters och brukares återhämtning.

Eleven planerar och genomför vård-, omsorgs- och omvårdnadsarbete vid olika psykiska sjukdomstillstånd och vid psykisk ohälsa med gott resultat.

Eleven bemöter och kommunicerar med patienter och brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt med säkerhet. Dessutom gör eleven välgrundade reflektioner över det egna bemötandet och förhållningssättet.

Eleven visar goda kunskaper om psykiatrins utveckling gällande människosyn och organisation. Eleven redogör för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om psykiska sjukdomstillstånd och deras orsaker. Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för faktorer som påverkar hälsa och ohälsa. Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt sambanden mellan fördomar om psykisk ohälsa och stigmatisering.

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur samarbete inom psykiatrin och med närstående påverkar patienters och brukares återhämtning.

Eleven planerar och genomför vård-, omsorgs- och omvårdnadsarbete vid olika psykiska sjukdomstillstånd och vid psykisk ohälsa med mycket gott resultat.

Eleven bemöter och kommunicerar med patienter och brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt med god säkerhet. Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över det egna bemötandet och förhållningssättet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om psykiatrins utveckling gällande människosyn och organisation. Eleven redogör för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.

Nivå 1

PSYK1000X 100 poäng

Nivå 2

PSYK2000X 100 poäng