Psykiatri - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet psykiatri på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Psykiska sjukdomar, däribland psykoser, bipolärt syndrom, posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) emotionell instabil personlighetsstörning, självskadebeteenden och de funktionsnedsättningar som följer samt deras orsaker.
  • Symtom, skattningsinstrument, behandling, vård och omsorg, omvårdnad samt vikten av prevention och återhämtning vid psykiska sjukdomar.
  • Förklaringsmodeller till hur psykisk ohälsa uppstår utifrån evidensbaserad kunskap.
  • Synen på psykisk hälsa och ohälsa samt hur stigmatisering kan uppstå och hur den kan hanteras.
  • Samsjuklighet samt bruk och missbruk vid psykisk ohälsa utifrån ett individperspektiv.
  • Krishantering.
  • Former för samverkan och delaktighet mellan brukare och olika huvudmän med hjälp av samordnad individuell plan samt samverkan med anhöriga.
  • Vård och stödsamordnade insatser för personer med psykisk sjukdom.
  • Stödverksamheter till barn med föräldrar med psykisk funktionsnedsättning eller missbruksproblematik.
  • Hur observationer och förmedling av behov, planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av socialt omsorgs- och omvårdnadsarbete kan genomföras.
  • Läkemedelsbehandling.
  • Olika metoder för suicidprevention.
  • Olika behandlingsformer vid psykiska sjukdomstillstånd, däribland kognitiv och dialektisk beteendeterapi. Evidensbaserade metoder, till exempel social färdighetsträning för ett självständigt liv.
  • Internetbaserad behandling.
  • Riktlinjer och förhållningssätt i kommunikation och samverkan med patienter, brukare och närstående samt utifrån brukarens behov och rätten till självbestämmande, integritet och relationer vid arbete i brukarens hemmiljö.
  • Reflektioner över det egna förhållningssättet.
  • Olika samtalsmetoder i form av praktiska övningar och samtal, däribland motiverande samtal med öppna frågor, reflektioner och sammanfattningar, både individuellt och i grupp samt utifrån såväl frivilligt deltagande som i tvångssituationer.
  • Psykiatrins utveckling vad gäller människosyn och organisation.
  • Lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten, däribland lagen om rättspsykiatrisk vård (LRV), särskild utskrivningsprövning (SUP) och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU).

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om psykiska sjukdomstillstånd och deras orsaker. Eleven redogör på ett godtagbart sätt för faktorer som påverkar hälsa och ohälsa. Eleven beskriver på ett enkelt sätt sambanden mellan fördomar om psykisk ohälsa och stigmatisering.

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur samarbete inom psykiatrin och med närstående påverkar patienters och brukares återhämtning.

Eleven planerar och genomför vård-, omsorgs- och omvårdnadsarbete vid olika psykiska sjukdomstillstånd och vid psykisk ohälsa med godtagbart resultat.

Eleven bemöter och kommunicerar med patienter och brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt med viss säkerhet. Dessutom gör eleven enkla reflektioner över det egna bemötandet och förhållningssättet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om psykiatrins utveckling gällande människosyn och organisation. Eleven redogör för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om psykiska sjukdomstillstånd och deras orsaker. Eleven redogör på ett utvecklat sätt för faktorer som påverkar hälsa och ohälsa. Eleven beskriver på ett utvecklat sätt sambanden mellan fördomar om psykisk ohälsa och stigmatisering.

Eleven visar goda kunskaper om hur samarbete inom psykiatrin och med närstående påverkar patienters och brukares återhämtning.

Eleven planerar och genomför vård-, omsorgs- och omvårdnadsarbete vid olika psykiska sjukdomstillstånd och vid psykisk ohälsa med gott resultat.

Eleven bemöter och kommunicerar med patienter och brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt med säkerhet. Dessutom gör eleven välgrundade reflektioner över det egna bemötandet och förhållningssättet.

Eleven visar goda kunskaper om psykiatrins utveckling gällande människosyn och organisation. Eleven redogör för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om psykiska sjukdomstillstånd och deras orsaker. Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för faktorer som påverkar hälsa och ohälsa. Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt sambanden mellan fördomar om psykisk ohälsa och stigmatisering.

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur samarbete inom psykiatrin och med närstående påverkar patienters och brukares återhämtning.

Eleven planerar och genomför vård-, omsorgs- och omvårdnadsarbete vid olika psykiska sjukdomstillstånd och vid psykisk ohälsa med mycket gott resultat.

Eleven bemöter och kommunicerar med patienter och brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt med god säkerhet. Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över det egna bemötandet och förhållningssättet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om psykiatrins utveckling gällande människosyn och organisation. Eleven redogör för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.

Nivå 1

PSYK1000X 100 poäng

Nivå 2

PSYK2000X 100 poäng