Ämnet rennäring behandlar rennäringen och dess betydelse för det samiska samhället. Centralt i ämnet är hantering och skötsel av renar med både traditionella och moderna metoder och med utgångspunkt i djurens naturliga beteenden och behov. I ämnet behandlas också hur rennäringen är sammankopplad med den samiska kulturen och är bärare av en lång kulturell tradition och en samisk identitet.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet rennäring ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om rennäringen, dess olika verksamhetsområden och utveckling både i olika delar av Sápmi och internationellt. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om rennäringens sociala betydelse och symbolvärde för fortlevnaden av det samiska samhället. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för entreprenörskap och utveckla deras förståelse av hur hållbart företagande kan bidra till att bevara och utveckla en ekologiskt, ekonomiskt och kulturellt bärkraftig näring. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om förvaltningsorgan för rennäringen och samebyns roll, om lagar och andra bestämmelser som gäller för rennäringen samt om internationella konventioner med relevans för samisk rennäring.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av samspelet mellan renen, naturen och människan samt förmåga att hantera och sköta renar med utgångspunkt i djurets behov och välfärd. I detta ingår kunskaper om hur skador och sjukdomar hos renar kan förebyggas samt om olika rovdjur, deras beteenden och vilka skador de förorsakar. Undervisningen ska vidare bidra till att eleverna utvecklar förmåga att på ett hållbart och säkert sätt genomföra arbetsuppgifter som ingår i rennäring samt att använda redskap, tekniska hjälpmedel och anläggningar. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att tillvarata och förädla produkter från ren samt att hantera livsmedel på ett säkert sätt. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda samisk terminologi för att förstå och beskriva den samiska rennäringen i nutid och i historisk tid.

Genom observationer, fältstudier och övningar ska eleverna ges möjlighet att få inblick i renars utveckling, hälsa och välbefinnande samt få erfarenhet av både moderna och traditionella metoder inom renskötseln.

Undervisningen i ämnet rennäring ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om rennäringens förutsättningar, förvaltning och historiska utveckling.
  • Förmåga att hantera och sköta renar med utgångspunkt i djurets behov och välfärd.
  • Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom rennäring på ett säkert och ergonomiskt sätt samt med hänsyn till natur och miljö.
  • Förmåga att tillvarata och förädla produkter från ren samt att hantera livsmedel på ett säkert sätt.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom rennäring.
  • Förmåga att använda samisk terminologi.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om rennäringens förutsättningar, förvaltning och historiska utveckling.

Eleven hanterar och sköter med visst handlag renar på ett etiskt och säkert sätt för att förebygga skador och sjukdomar.

Eleven utför med viss säkerhet arbetsuppgifter inom rennäring. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt och tar hänsyn till natur och miljö.

Eleven tar hand om olika renprodukter och använder förädlingsmetoder på ett godtagbart sätt. Dessutom hanterar och förvarar eleven livsmedel från ren på ett säkert sätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller rennäringen.

Eleven använder med viss säkerhet samisk terminologi.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om rennäringens förutsättningar, förvaltning och historiska utveckling.

Eleven hanterar och sköter med gott handlag renar på ett etiskt och säkert sätt för att förebygga skador och sjukdomar.

Eleven utför med säkerhet arbetsuppgifter inom rennäring. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt och tar hänsyn till natur och miljö.

Eleven tar hand om olika renprodukter och använder förädlingsmetoder på ett gott sätt. Dessutom hanterar och förvarar eleven livsmedel från ren på ett säkert sätt.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller rennäringen.

Eleven använder med säkerhet samisk terminologi.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om rennäringens förutsättningar, förvaltning och historiska utveckling.

Eleven hanterar och sköter med mycket gott handlag renar på ett etiskt och säkert sätt för att förebygga skador och sjukdomar.

Eleven utför med god säkerhet arbetsuppgifter inom rennäring. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt och tar hänsyn till natur och miljö.

Eleven tar hand om olika renprodukter och använder förädlingsmetoder på ett mycket gott sätt. Dessutom hanterar och förvarar eleven livsmedel från ren på ett säkert sätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller rennäringen.

Eleven använder med god säkerhet samisk terminologi.