Rennäring - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet rennäring på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Rennäringens omfattning samt ekonomiska, sociala och kulturbärande betydelse i det samiska samhället, både traditionellt och i nutid.
  • Organisering av arbetsuppgifter inom samebyn, siidagruppen, hushållet och familjen.
  • Traditionella och nyare former av binäringar som ingår i rennäringen.
  • Renens naturliga vandringsleder samt äldre och nyare flyttningsleder.
  • Renens behov och naturliga beteenden.
  • Skötsel och tillsyn under olika delar av året.
  • Rovdjurs beteenden och vilka skador de orsakar hos renar.
  • Etisk hantering av renen samt åtgärder för att förebygga skador och sjukdomar hos renen.
  • Arbetsuppgifter som ingår i rennäringen under olika delar av året, till exempel renskiljning, kalvmärkning och samling av ren.
  • Fordon, utrustning, hjälpmedel och anläggningar.
  • Orientering i naturen med och utan tekniska hjälpmedel.
  • Ergonomi och säkerhet samt natur- och miljöhänsyn.
  • Slakt och grovstyckning.
  • Förädlingsmetoder för renprodukter samt säker hantering och förvaring av livsmedel.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Samisk terminologi inom rennäringen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om rennäringens förutsättningar, förvaltning och historiska utveckling.

Eleven hanterar och sköter med visst handlag renar på ett etiskt och säkert sätt för att förebygga skador och sjukdomar.

Eleven utför med viss säkerhet arbetsuppgifter inom rennäring. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt och tar hänsyn till natur och miljö.

Eleven tar hand om olika renprodukter och använder förädlingsmetoder på ett godtagbart sätt. Dessutom hanterar och förvarar eleven livsmedel från ren på ett säkert sätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller rennäringen.

Eleven använder med viss säkerhet samisk terminologi.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om rennäringens förutsättningar, förvaltning och historiska utveckling.

Eleven hanterar och sköter med gott handlag renar på ett etiskt och säkert sätt för att förebygga skador och sjukdomar.

Eleven utför med säkerhet arbetsuppgifter inom rennäring. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt och tar hänsyn till natur och miljö.

Eleven tar hand om olika renprodukter och använder förädlingsmetoder på ett gott sätt. Dessutom hanterar och förvarar eleven livsmedel från ren på ett säkert sätt.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller rennäringen.

Eleven använder med säkerhet samisk terminologi.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om rennäringens förutsättningar, förvaltning och historiska utveckling.

Eleven hanterar och sköter med mycket gott handlag renar på ett etiskt och säkert sätt för att förebygga skador och sjukdomar.

Eleven utför med god säkerhet arbetsuppgifter inom rennäring. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt och tar hänsyn till natur och miljö.

Eleven tar hand om olika renprodukter och använder förädlingsmetoder på ett mycket gott sätt. Dessutom hanterar och förvarar eleven livsmedel från ren på ett säkert sätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller rennäringen.

Eleven använder med god säkerhet samisk terminologi.

Nivå 1

RENA1000X 100 poäng

Nivå 2

RENA2000X 100 poäng