Ämnet samtida dans är till sin karaktär scenkonstnärligt och speglar samhällets förändringar och utveckling. Med kontinuerlig kroppslig träning i samtida dans och genom att möta konstnärliga utmaningar skapas den hållbara dansare som dansaryrket kräver. Ämnet får bara anordnas på yrkesdansarutbildningen.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet samtida dans ska syfta till att eleverna utvecklar danstekniska färdigheter i samtida dans. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kroppslig medvetenhet och dansteknisk förmåga till en konstnärlig helhet. Genom improvisation ska eleverna ges möjlighet till ett undersökande förhållningssätt samt att samarbeta och interagera med varandra. Undervisningen ska även bidra till att eleverna, individuellt och i grupp, utvecklar spatial och musikalisk lyhördhet.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att tolka och memorera samtida dans. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar tillit till sina danstekniska färdigheter samt förmåga att reflektera över det egna lärandet och att använda reflektionerna för den egna danstekniska utvecklingen.

Undervisningen ska stimulera elevernas lust att lära och personliga utveckling. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla ett kreativt och problemlösande arbetssätt som tar sin utgångspunkt i dansaryrket och den samtida dansen.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett yrkesmässigt förhållningssätt till kontinuerlig träning samt förberedas för dansaryrkets olika krav. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda dansens begrepp och vokabulär inom yrkesområdet. Dessutom ska undervisningen betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet.

Undervisningen i ämnet samtida dans ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • Färdigheter i att tillämpa samtida dansteknik samt i improvisation.
  • Förmåga att tolka, memorera och utföra samtida dans utifrån olika konstnärliga förhållningssätt.
  • Förmåga att anpassa sin dansteknik inom samtida dans till musikaliska aspekter, olika rum och sammanhang.
  • Förmåga att tillämpa den danstekniska träningsprocessens olika delar.
  • Förmåga att reflektera över sin kunskapsutveckling och att använda reflektionerna för den egna dansutvecklingen.
  • Förmåga att använda dansens begrepp och vokabulär i kommunikation med andra inom yrkesområdet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar med viss säkerhet funktionalitet i dansteknik inom den samtida dansens formspråk samt improviserar med godtagbart resultat.

Eleven tolkar, memorerar och utför med viss säkerhet samtida dans utifrån olika konstnärliga förhållningssätt.

Eleven anpassar med viss säkerhet dansens frasering och uttryck utifrån musikaliska aspekter. Dessutom förhåller sig eleven med godtagbart resultat till rum, riktningar och andra medverkande.

Eleven tillämpar den danstekniska träningsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar sin dansteknik utifrån återkoppling med godtagbart resultat. I samband med detta löser eleven danstekniska utmaningar med godtagbart resultat.

Eleven reflekterar över den egna kunskapsutvecklingen och arbetar med viss säkerhet uthålligt och koncentrerat för att utveckla sin dansteknik.

Eleven använder med viss säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikation med andra inom yrkesområdet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar med säkerhet funktionalitet i dansteknik inom den samtida dansens formspråk samt improviserar med gott resultat.

Eleven tolkar, memorerar och utför med säkerhet samtida dans utifrån olika konstnärliga förhållningssätt.

Eleven anpassar med säkerhet dansens frasering och uttryck utifrån musikaliska aspekter. Dessutom förhåller sig eleven med gott resultat till rum, riktningar och andra medverkande.

Eleven tillämpar den danstekniska träningsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar sin dansteknik utifrån återkoppling med gott resultat. I samband med detta löser eleven danstekniska utmaningar med gott resultat.

Eleven reflekterar över den egna kunskapsutvecklingen och arbetar med säkerhet uthålligt och koncentrerat för att utveckla sin dansteknik.

Eleven använder med säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikation med andra inom yrkesområdet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar med god säkerhet funktionalitet i dansteknik inom den samtida dansens formspråk samt improviserar med mycket gott resultat.

Eleven tolkar, memorerar och utför med god säkerhet samtida dans utifrån olika konstnärliga förhållningssätt.

Eleven anpassar med god säkerhet dansens frasering och uttryck utifrån musikaliska aspekter. Dessutom förhåller sig eleven med mycket gott resultat till rum, riktningar och andra medverkande.

Eleven tillämpar den danstekniska träningsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar sin dansteknik utifrån återkoppling med mycket gott resultat. I samband med detta löser eleven danstekniska utmaningar med mycket gott resultat.

Eleven reflekterar över den egna kunskapsutvecklingen och arbetar med god säkerhet uthålligt och koncentrerat för att utveckla sin dansteknik.

Eleven använder med god säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikation med andra inom yrkesområdet.