Samtida dans - Nivå 2

200 poäng

Undervisningen i ämnet samtida dans på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Praktik

  • Avancerad dansteknik inom samtida dans.
  • Improvisation.
  • Övningar inom fördjupad rörelsevokabulär med betoning på funktion och form samt förhållandet till tid, rum och sammanhang. Rörelsekvaliteter som innehåller dynamiska variationer och konstnärligt uttryck relaterat till tyngd, flöde och energi.
  • Fördjupat arbete med anatomiskt funktionell placering samt gång- och springteknik.
  • Fördjupat arbete med torso genom utforskande av kroppens rörelsemöjligheter med betoning på relationen mellan över- och underkropp.
  • Dansens relation till musik, både levande och inspelad, samt till ljud och tystnad.
  • Rörelseuttryckets dynamik i relation till musikens puls, taktarter, fraser, rytm och periodicitet.
  • Träning av spatial förmåga i relation till kroppen och andra medverkande samt rummet och sammanhanget.
  • Kontinuerlig träning.
  • Den danstekniska träningsprocessens delar.
  • Träning av fysisk och mental uthållighet, närvaro och koncentration.
  • Undersökande och problemlösande arbetssätt.

Teori och reflektion

  • Reflektion över den dagliga träningsprocessen och den danstekniska utvecklingen.
  • Reflektion över det yrkesmässiga förhållningssätt som används vid den danstekniska träningen.
  • Begrepp och vokabulär inom samtida dans i kommunikation med andra inom yrkesområdet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar med viss säkerhet funktionalitet i dansteknik inom den samtida dansens formspråk samt improviserar med godtagbart resultat.

Eleven tolkar, memorerar och utför med viss säkerhet samtida dans utifrån olika konstnärliga förhållningssätt.

Eleven anpassar med viss säkerhet dansens frasering och uttryck utifrån musikaliska aspekter. Dessutom förhåller sig eleven med godtagbart resultat till rum, riktningar och andra medverkande.

Eleven tillämpar den danstekniska träningsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar sin dansteknik utifrån återkoppling med godtagbart resultat. I samband med detta löser eleven danstekniska utmaningar med godtagbart resultat.

Eleven reflekterar över den egna kunskapsutvecklingen och arbetar med viss säkerhet uthålligt och koncentrerat för att utveckla sin dansteknik.

Eleven använder med viss säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikation med andra inom yrkesområdet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar med säkerhet funktionalitet i dansteknik inom den samtida dansens formspråk samt improviserar med gott resultat.

Eleven tolkar, memorerar och utför med säkerhet samtida dans utifrån olika konstnärliga förhållningssätt.

Eleven anpassar med säkerhet dansens frasering och uttryck utifrån musikaliska aspekter. Dessutom förhåller sig eleven med gott resultat till rum, riktningar och andra medverkande.

Eleven tillämpar den danstekniska träningsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar sin dansteknik utifrån återkoppling med gott resultat. I samband med detta löser eleven danstekniska utmaningar med gott resultat.

Eleven reflekterar över den egna kunskapsutvecklingen och arbetar med säkerhet uthålligt och koncentrerat för att utveckla sin dansteknik.

Eleven använder med säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikation med andra inom yrkesområdet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar med god säkerhet funktionalitet i dansteknik inom den samtida dansens formspråk samt improviserar med mycket gott resultat.

Eleven tolkar, memorerar och utför med god säkerhet samtida dans utifrån olika konstnärliga förhållningssätt.

Eleven anpassar med god säkerhet dansens frasering och uttryck utifrån musikaliska aspekter. Dessutom förhåller sig eleven med mycket gott resultat till rum, riktningar och andra medverkande.

Eleven tillämpar den danstekniska träningsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar sin dansteknik utifrån återkoppling med mycket gott resultat. I samband med detta löser eleven danstekniska utmaningar med mycket gott resultat.

Eleven reflekterar över den egna kunskapsutvecklingen och arbetar med god säkerhet uthålligt och koncentrerat för att utveckla sin dansteknik.

Eleven använder med god säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikation med andra inom yrkesområdet.

Nivå 1

SAMD100DX 200 poäng

Nivå 2

SAMD200DX 200 poäng

Nivå 3

SAMD300DX 200 poäng