Ämnet skötsel av utemiljöer behandlar skötsel av parker och gröna miljöer i anslutning till bebyggelse samt skötsel av friluftsområden. Det behandlar också skötselplanering, arbetsorganisation, teknikanvändning och miljöhänsyn.
Undervisningen i ämnet skötsel av utemiljöer ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i att sköta utemiljöer med utgångspunkt i funktion och kvalitetskrav. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om växters biologi och deras funktion i olika utemiljöer samt hur olika skötselmetoder påverkar växternas utveckling och tillväxt. Den ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att bedöma skötselbehov samt planera och utföra arbetsuppgifter inom skötsel av träd, växter och utemiljöer med hänsyn till växternas utseende och biologiska faktorer. Genom undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att sköta och underhålla grönytor, hårdgjorda ytor och fast utrustning i parker och andra utemiljöer.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda teknisk utrustning på ett säkert och ergonomiskt sätt. Den ska också leda till att eleverna utvecklar förståelse av de gröna miljöernas olika funktion och användning samt hur olika skötselåtgärder kan främja biologisk mångfald. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett yrkesmässigt sätt samt bedöma arbetsresultat med utgångspunkt i verksamhetens krav på estetik och funktion.
I undervisningen ska eleverna genom praktiskt arbete ges möjlighet att utveckla förmåga att sköta olika växtslag och gröna utemiljöer med handredskap, verktyg och teknisk utrustning. Genom laborationer, fältstudier och ett undersökande arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika växters reaktioner på skötselåtgärder och skötselnivåer.
Undervisningen i ämnet skötsel av utemiljöer ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi och funktion, klimatfaktorer samt hållbar utveckling.
- Förmåga att bedöma skötselbehov samt att vårda och sköta träd och växter.
- Förmåga att sköta och underhålla grönytor, hårdgjorda ytor, dagvattenanläggningar och fast utrustning i parker och andra utemiljöer.
- Förmåga att använda och vårda teknisk utrustning, handredskap och verktyg.
- Förmåga att arbeta hållbart och säkert i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att bedöma arbetsresultatet utifrån estetik och funktion.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör översiktligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt hållbar utveckling. Dessutom beskriver eleven översiktligt växters reaktioner på olika skötselåtgärder.
Eleven gör enkla bedömningar av träds och växters utveckling och skötselbehov. Eleven planerar och genomför med viss säkerhet arbetsuppgifter inom skötsel av träd och växter.
Eleven utför med godtagbart resultat skötsel och underhåll av grönytor, dagvattenanläggningar, hårdgjorda ytor och fast utrustning i utemiljöer.
Eleven använder med visst handlag teknisk utrustning, handredskap och verktyg.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. I arbetet gör eleven enkla riskbedömningar och vidtar lämpliga säkerhetsåtgärder. Eleven använder ergonomiska och hållbara arbetsmetoder och beskriver samband mellan resursanvändning och hållbar utveckling.
Eleven gör enkla bedömningar av arbetsresultatet vad gäller estetik och funktion.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt hållbar utveckling. Dessutom beskriver eleven utförligt växters reaktioner på olika skötselåtgärder.
Eleven gör välgrundade bedömningar av träds och växters utveckling och skötselbehov. Eleven planerar och genomför med säkerhet arbetsuppgifter inom skötsel av träd och växter.
Eleven utför med gott resultat skötsel och underhåll av grönytor, dagvattenanläggningar, hårdgjorda ytor och fast utrustning i utemiljöer.
Eleven använder med gott handlag teknisk utrustning, handredskap och verktyg.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. I arbetet gör eleven välgrundade riskbedömningar och vidtar lämpliga säkerhetsåtgärder. Eleven använder ergonomiska och hållbara arbetsmetoder och beskriver samband mellan resursanvändning och hållbar utveckling.
Eleven gör välgrundade bedömningar av arbetsresultatet vad gäller estetik och funktion.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt hållbar utveckling. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat växters reaktioner på olika skötselåtgärder.
Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar av träds och växters utveckling och skötselbehov. Eleven planerar och genomför med god säkerhet arbetsuppgifter inom skötsel av träd och växter.
Eleven utför med mycket gott resultat skötsel och underhåll av grönytor, dagvattenanläggningar, hårdgjorda ytor och fast utrustning i utemiljöer.
Eleven använder med mycket gott handlag teknisk utrustning, handredskap och verktyg.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. I arbetet gör eleven välgrundade och nyanserade riskbedömningar och vidtar lämpliga säkerhetsåtgärder. Eleven använder ergonomiska och hållbara arbetsmetoder och beskriver samband mellan resursanvändning och hållbar utveckling.
Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar av arbetsresultatet vad gäller estetik och funktion.