Skötsel av utemiljöer - Nivå 1

200 poäng

Undervisningen i ämnet skötsel av utemiljöer på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund och utemiljöns funktion

  • Skötselbehov för enskilda växter, gräsytor och planteringsytor samt anpassning av skötselåtgärder efter växternas biologi.
  • Utemiljöers funktion för olika brukargrupper och anpassning av skötselåtgärder efter funktion.
  • Grundprinciperna för beskärning och beskärningstidpunkt för olika växtslag.
  • Metoder för ogräsbekämpning, till exempel termisk ogräsbekämpning och marktäckning.
  • Begreppet ekosystemtjänster och hur skötselåtgärder kan bidra till biologisk mångfald.
  • Förebyggande åtgärder för att minska växtsjukdomar och insektsangrepp.

Arbetsuppgifter

  • Bedömning av skötselbehov samt arbete med skötsel av träd, växter och planteringsytor, till exempel beskärning av perenner och buskar samt häckklippning, ogräsbekämpning och putsning.
  • Arbete med skötsel av gräsytor och hårdgjorda ytor, till exempel sandsopning, ogräsbekämpning och kantskärning.
  • Enklare skötsel och underhåll av fast utrustning i utemiljöer.
  • Skötsel av dagvattenanläggningar och dammar.
  • Användning och vård av verktyg och annan teknisk utrustning, till exempel beskärningsutrustning, redskapsbärare med tillkopplade redskap, gräsklippare, häcksaxar och lövblåsar.
  • Resurseffektivitet och miljöhänsyn i samband med skötsel av utemiljöer.
  • Kvalitetskrav samt bedömning av arbetsresultat, både estetiskt och funktionellt.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi i samband med aktuella arbetsuppgifter samt val av arbetsmetoder för ett långsiktigt hållbart arbetsliv.
  • Säkerhetsfrågor och riskbedömning i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Säkerhetskontroll i samband med användning av maskiner.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt hållbar utveckling. Dessutom beskriver eleven översiktligt växters reaktioner på olika skötselåtgärder.

Eleven gör enkla bedömningar av träds och växters utveckling och skötselbehov. Eleven planerar och genomför med viss säkerhet arbetsuppgifter inom skötsel av träd och växter.

Eleven utför med godtagbart resultat skötsel och underhåll av grönytor, dagvattenanläggningar, hårdgjorda ytor och fast utrustning i utemiljöer.

Eleven använder med visst handlag teknisk utrustning, handredskap och verktyg.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. I arbetet gör eleven enkla riskbedömningar och vidtar lämpliga säkerhetsåtgärder. Eleven använder ergonomiska och hållbara arbetsmetoder och beskriver samband mellan resursanvändning och hållbar utveckling.

Eleven gör enkla bedömningar av arbetsresultatet vad gäller estetik och funktion.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt hållbar utveckling. Dessutom beskriver eleven utförligt växters reaktioner på olika skötselåtgärder.

Eleven gör välgrundade bedömningar av träds och växters utveckling och skötselbehov. Eleven planerar och genomför med säkerhet arbetsuppgifter inom skötsel av träd och växter.

Eleven utför med gott resultat skötsel och underhåll av grönytor, dagvattenanläggningar, hårdgjorda ytor och fast utrustning i utemiljöer.

Eleven använder med gott handlag teknisk utrustning, handredskap och verktyg.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. I arbetet gör eleven välgrundade riskbedömningar och vidtar lämpliga säkerhetsåtgärder. Eleven använder ergonomiska och hållbara arbetsmetoder och beskriver samband mellan resursanvändning och hållbar utveckling.

Eleven gör välgrundade bedömningar av arbetsresultatet vad gäller estetik och funktion.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt hållbar utveckling. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat växters reaktioner på olika skötselåtgärder.

Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar av träds och växters utveckling och skötselbehov. Eleven planerar och genomför med god säkerhet arbetsuppgifter inom skötsel av träd och växter.

Eleven utför med mycket gott resultat skötsel och underhåll av grönytor, dagvattenanläggningar, hårdgjorda ytor och fast utrustning i utemiljöer.

Eleven använder med mycket gott handlag teknisk utrustning, handredskap och verktyg.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. I arbetet gör eleven välgrundade och nyanserade riskbedömningar och vidtar lämpliga säkerhetsåtgärder. Eleven använder ergonomiska och hållbara arbetsmetoder och beskriver samband mellan resursanvändning och hållbar utveckling.

Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar av arbetsresultatet vad gäller estetik och funktion.

Nivå 1

SKOT1000X 200 poäng

Nivå 2

SKOT2000X 100 poäng