Skogsvård - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet skogsvård på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Svenska trädslag och deras ståndortskrav.
  • Vanliga djurarter, växtarter och vattenlevande organismer i skogliga biotoper.
  • Skador på växande skog på grund av vind, snö, frost och torka samt vilt, insekter och svampar.
  • Metoder för bekämpning av skadedjur.

Hållbar skogsförvaltning

  • Skogens produktionsvärden, naturvärden, kulturmiljövärden och sociala värden.
  • Skogsbrukets historiska utveckling och framtida utvecklingsmöjligheter.
  • Olika föryngringsmetoder och hur de används.
  • Hur röjning och stamkvistning används för tillväxtfrämjande och naturvårdande syften.
  • Skogsbruksplanens innehåll och begrepp, till exempel avdelning, målklassning, ståndortsindex, volym och trädslagsfördelning.
  • Lagar och andra bestämmelser inom skogsvård, till exempel skogsvårdslagen.

Arbetsuppgifter inom skogsvård

  • Orientering i skog och mark med hjälp av karta, kompass och gps samt med hjälp av rågångar och råmärken.
  • Plantering med olika metoder och redskap.
  • Arbete med röjning och stamkvistning enligt instruktion.
  • Säker hantering och användning av teknisk utrustning.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med skogsvårdsarbete, däribland kontroll av skyddsutrustning och brandförebyggande åtgärder.
  • Resurseffektivitet och miljöhänsyn.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika skogliga biotoper och förklarar översiktligt ekologiska samband. I samband med fältstudier identifierar och namnger eleven med viss säkerhet vanligt förekommande växter och djur. Eleven redogör också översiktligt för skogens olika värden.

Eleven redogör översiktligt för olika skogsskötselåtgärder och hur de påverkar beståndets utveckling.

Eleven identifierar med viss säkerhet vanliga skador och skadegörare på växande träd och ger enkla förslag på motåtgärder.

Eleven planerar och utför med viss skicklighet arbetsuppgifter inom skogsvård på ett ergonomiskt och säkert sätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom skogsvård.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om olika skogliga biotoper och förklarar utförligt ekologiska samband. I samband med fältstudier identifierar och namnger eleven med säkerhet vanligt förekommande växter och djur. Eleven redogör också utförligt för skogens olika värden.

Eleven redogör utförligt för olika skogsskötselåtgärder och hur de påverkar beståndets utveckling.

Eleven identifierar med säkerhet vanliga skador och skadegörare på växande träd och ger välgrundade förslag på motåtgärder.

Eleven planerar och utför med god skicklighet arbetsuppgifter inom skogsvård på ett ergonomiskt och säkert sätt.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom skogsvård.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika skogliga biotoper och förklarar utförligt och nyanserat ekologiska samband. I samband med fältstudier identifierar och namnger eleven med god säkerhet vanligt förekommande växter och djur. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för skogens olika värden.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika skogsskötselåtgärder och hur de påverkar beståndets utveckling.

Eleven identifierar med god säkerhet vanliga skador och skadegörare på växande träd och ger välgrundade och nyanserade förslag på motåtgärder.

Eleven planerar och utför med mycket god skicklighet arbetsuppgifter inom skogsvård på ett ergonomiskt och säkert sätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom skogsvård.

Nivå 1

SKOV1000X 100 poäng

Nivå 2

SKOV2000X 100 poäng

Nivå 3

SKOV3000X 100 poäng