Skogsvård - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet skogsvård på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Svenska trädslag, deras egenskaper och ståndortskrav.
  • Biotopinventeringar samt studier av växter, djur och deras livsmiljöer.
  • Skador på plantor och växande träd, analys av orsaker samt förebyggande och bekämpande åtgärder.

Hållbar skogsförvaltning

  • Försiktighetsåtgärder samt natur- och kulturmiljövård i samband med skogsbruksåtgärder.
  • Skogsnäringarnas betydelse för samhällsekonomin och för hållbar utveckling.
  • Markberedning och dess betydelse för plantornas etablering och tillväxt.
  • Behov av och effekter av olika typer av dikningsåtgärder.
  • Olika typer av plantor och planteringsmetoder.
  • Metoder för röjning i olika bestånd och för olika syften, till exempel tillväxtfrämjande och naturvårdande syften.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller för aktuella arbetsuppgifter.

Arbetsuppgifter inom skogsvård

  • Arbete med plantering och röjning utifrån traktdirektiv och skogsbruksplan.
  • Planteringsteknik för olika typer av plantor.
  • Val och användning samt vård av utrustning.
  • Uppföljning av röjningsarbete i olika typer av bestånd.
  • Ergonomi samt riskbedömning och förebyggande säkerhetsåtgärder i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Resurseffektivitet och miljöhänsyn.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika skogliga biotoper och förklarar översiktligt ekologiska samband. I samband med fältstudier identifierar och namnger eleven med viss säkerhet vanligt förekommande växter och djur. Eleven redogör också översiktligt för skogens olika värden.

Eleven redogör översiktligt för olika skogsskötselåtgärder och hur de påverkar beståndets utveckling.

Eleven identifierar med viss säkerhet vanliga skador och skadegörare på växande träd och ger enkla förslag på motåtgärder.

Eleven planerar och utför med viss skicklighet arbetsuppgifter inom skogsvård på ett ergonomiskt och säkert sätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom skogsvård.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om olika skogliga biotoper och förklarar utförligt ekologiska samband. I samband med fältstudier identifierar och namnger eleven med säkerhet vanligt förekommande växter och djur. Eleven redogör också utförligt för skogens olika värden.

Eleven redogör utförligt för olika skogsskötselåtgärder och hur de påverkar beståndets utveckling.

Eleven identifierar med säkerhet vanliga skador och skadegörare på växande träd och ger välgrundade förslag på motåtgärder.

Eleven planerar och utför med god skicklighet arbetsuppgifter inom skogsvård på ett ergonomiskt och säkert sätt.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom skogsvård.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika skogliga biotoper och förklarar utförligt och nyanserat ekologiska samband. I samband med fältstudier identifierar och namnger eleven med god säkerhet vanligt förekommande växter och djur. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för skogens olika värden.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika skogsskötselåtgärder och hur de påverkar beståndets utveckling.

Eleven identifierar med god säkerhet vanliga skador och skadegörare på växande träd och ger välgrundade och nyanserade förslag på motåtgärder.

Eleven planerar och utför med mycket god skicklighet arbetsuppgifter inom skogsvård på ett ergonomiskt och säkert sätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom skogsvård.

Nivå 1

SKOV1000X 100 poäng

Nivå 2

SKOV2000X 100 poäng

Nivå 3

SKOV3000X 100 poäng