Skogsvård - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet skogsvård på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Ekologiska sammanhang, till exempel markfauna, näringsvävar, naturskogens succession och brandens betydelse för ekosystemen.
  • Skogens ekosystemtjänster.

Hållbar skogsförvaltning

  • Skogshushållning och hållbar skogsförvaltning.
  • Olika metoder för markberedning och deras påverkan på marken.
  • Dikningsåtgärder och deras miljöpåverkan.
  • Uppdrivning av plantor samt plantförädling för olika syften, till exempel ökad motståndskraft mot sjukdomar.
  • Produktionsfrämjande röjningsåtgärder samt trädslagsval och förband efter bonitet.
  • Lagar och andra bestämmelser för aktuella arbetsuppgifter.
  • Miljöbalkens bestämmelser om artskydd.

Arbetsuppgifter inom skogsvård

  • Bedömning av skogsbestånds utveckling samt planering av förebyggande åtgärder mot skador med utgångspunkt i ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
  • Yrkesmässigt arbete med planering efter direktiv, genomförande samt uppföljning och rapportering av skogsvårdsåtgärder.
  • Metoder och tekniker för arbete inom ett eller flera fördjupningsområden, till exempel ädellöv-, fjäll- eller skärgårdsskog eller natur- och kulturmiljövård.
  • Val, användning och skötsel av utrustning.
  • Ergonomi samt riskbedömning och förebyggande säkerhetsåtgärder i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Resurseffektivitet och miljöhänsyn.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika skogliga biotoper och förklarar översiktligt ekologiska samband. I samband med fältstudier identifierar och namnger eleven med viss säkerhet vanligt förekommande växter och djur. Eleven redogör också översiktligt för skogens olika värden.

Eleven redogör översiktligt för olika skogsskötselåtgärder och hur de påverkar beståndets utveckling.

Eleven identifierar med viss säkerhet vanliga skador och skadegörare på växande träd och ger enkla förslag på motåtgärder.

Eleven planerar och utför med viss skicklighet arbetsuppgifter inom skogsvård på ett ergonomiskt och säkert sätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom skogsvård.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om olika skogliga biotoper och förklarar utförligt ekologiska samband. I samband med fältstudier identifierar och namnger eleven med säkerhet vanligt förekommande växter och djur. Eleven redogör också utförligt för skogens olika värden.

Eleven redogör utförligt för olika skogsskötselåtgärder och hur de påverkar beståndets utveckling.

Eleven identifierar med säkerhet vanliga skador och skadegörare på växande träd och ger välgrundade förslag på motåtgärder.

Eleven planerar och utför med god skicklighet arbetsuppgifter inom skogsvård på ett ergonomiskt och säkert sätt.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom skogsvård.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika skogliga biotoper och förklarar utförligt och nyanserat ekologiska samband. I samband med fältstudier identifierar och namnger eleven med god säkerhet vanligt förekommande växter och djur. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för skogens olika värden.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika skogsskötselåtgärder och hur de påverkar beståndets utveckling.

Eleven identifierar med god säkerhet vanliga skador och skadegörare på växande träd och ger välgrundade och nyanserade förslag på motåtgärder.

Eleven planerar och utför med mycket god skicklighet arbetsuppgifter inom skogsvård på ett ergonomiskt och säkert sätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom skogsvård.

Nivå 1

SKOV1000X 100 poäng

Nivå 2

SKOV2000X 100 poäng

Nivå 3

SKOV3000X 100 poäng