Ämnet specialpedagogik har utvecklats ur pedagogik med kopplingar till psykologi, sociologi, filosofi och medicin. I ämnet behandlas människors olika villkor för lärande och utveckling i samspel med det omgivande samhället.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet specialpedagogik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om relationer mellan samhällets stöd och livsvillkor för människor med funktionsnedsättningar. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om samhällets olika insatser för människor med funktionsnedsättningar. Dessutom ska de ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser för att, i olika situationer, skapa likvärdighet, delaktighet och tillgänglighet för människor med funktionsnedsättningar. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika funktionsnedsättningar och hur de kan påverka människors liv, lärande och delaktighet i samhället. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda specialpedagogiska arbetssätt och hjälpmedel samt att planera och genomföra aktiviteter som främjar likvärdighet, delaktighet och tillgänglighet. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika begrepp och deras innebörd samt förmåga att tillämpa dessa.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att möta människor med respekt och att arbeta utifrån ett etiskt och inkluderande förhållningssätt, med utgångspunkt i mänskliga rättigheter och en demokratisk värdegrund. Såväl egna som samhällets attityder till och värderingar av människors olikheter och rättigheter ska behandlas i undervisningen.

Problemlösning och handlingsberedskap ska stimuleras i undervisningen. Genom fältstudier eller medverkan i olika verksamheter ska eleverna ges möjlighet att få inblick i och erfarenhet av sociala och pedagogiska sammanhang. Eleverna ska också ges möjlighet att reflektera över och diskutera ämnesinnehållet och centrala begrepp. Undervisningen ska dessutom ge eleverna möjlighet att inhämta, värdera och använda information från olika källor.

Undervisningen i ämnet specialpedagogik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om det specialpedagogiska området, centrala begrepp samt lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Kunskaper om olika funktionsnedsättningar.
  • Förmåga att tillämpa olika specialpedagogiska arbetssätt och hjälpmedel.
  • Förmåga att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera insatser och aktiviteter som främjar delaktighet.
  • Förmåga att bemöta, kommunicera och samverka på ett yrkesetiskt sätt.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om det specialpedagogiska området och använder med viss säkerhet centrala begrepp. Dessutom visar eleven godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven redogör på ett godtagbart sätt för olika funktionsnedsättningar och vilken påverkan de kan ha på människors liv.

Eleven tillämpar med viss säkerhet olika specialpedagogiska arbetssätt och hjälpmedel.

Eleven planerar och genomför med godtagbart resultat olika insatser och aktiviteter som främjar goda levnadsvillkor och skapar möjligheter för människors delaktighet i olika situationer. Eleven dokumenterar och utvärderar arbetet på ett enkelt sätt.

Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar med viss säkerhet för att stödja och assistera människor på ett yrkesetiskt sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om det specialpedagogiska området och använder med säkerhet centrala begrepp. Dessutom visar eleven goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven redogör på ett gott sätt för olika funktionsnedsättningar och vilken påverkan de kan ha på människors liv.

Eleven tillämpar med säkerhet olika specialpedagogiska arbetssätt och hjälpmedel.

Eleven planerar och genomför med gott resultat olika insatser och aktiviteter som främjar goda levnadsvillkor och skapar möjligheter för människors delaktighet i olika situationer. Eleven dokumenterar och utvärderar arbetet på ett utvecklat sätt.

Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar med säkerhet för att stödja och assistera människor på ett yrkesetiskt sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om det specialpedagogiska området och använder med god säkerhet centrala begrepp. Dessutom visar eleven mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven redogör på ett mycket gott sätt för olika funktionsnedsättningar och vilken påverkan de kan ha på människors liv.

Eleven tillämpar med god säkerhet olika specialpedagogiska arbetssätt och hjälpmedel.

Eleven planerar och genomför med mycket gott resultat olika insatser och aktiviteter som främjar goda levnadsvillkor och skapar möjligheter för människors delaktighet i olika situationer. Eleven dokumenterar och utvärderar arbetet på ett välutvecklat sätt.

Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar med god säkerhet för att stödja och assistera människor på ett yrkesetiskt sätt.