Undervisningen i ämnet specialpedagogik på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Bakgrunden till och framväxten av det specialpedagogiska området.
- Organisationer, arbetssätt och olika insatser inom funktionshinderområdet.
- Innebörden av olika begrepp, till exempel funktionsnedsättning, funktionshinder, normalitet, avvikelse, diagnos, inkludering, exkludering, tillgänglighet, delaktighet och likvärdighet.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller specialpedagogiska insatser, däribland FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsätting samt de intentioner som finns bakom lagarna.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller arbetsmiljö och säkerhet.
- Funktionsnedsättningars konsekvenser i olika närmiljöer och sammanhang och hur de kan påverka människors liv, lärande och delaktighet i samhället.
- Användning, utveckling och anpassning av specialpedagogiska arbetssätt och innehåll i pedagogiska verksamheter, både till individers och gruppers olika behov samt till situationen.
- Specialpedagogiska hjälpmedel och hur dessa kan användas i sociala och pedagogiska sammanhang.
- Olika yrkesroller och vanligt förekommande arbetsuppgifter inom det specialpedagogiska området.
- Metoder, redskap och teorier för planering, genomförande, dokumentation, utvärdering och uppföljning av olika insatser och aktiviteter som främjar likvärdighet, delaktighet och tillgänglighet på individ- och gruppnivå.
- Hur attityder till människors olika livssituationer kan se ut.
- Människors olikheter, förutsättningar och möjligheter för lärande och delaktighet i olika aktiviteter.
- Alternativa och kompletterande kommunikationssätt samt vilken funktion och betydelse de har för människors delaktighet i samhället.
- Hur interaktion och kommunikation kan främja samarbete, delaktighet och möten mellan människor samt ge stöd i olika situationer.