Specialpedagogik - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet specialpedagogik på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Bakgrunden till och framväxten av det specialpedagogiska området.
  • Organisationer, arbetssätt och olika insatser inom funktionshinderområdet.
  • Innebörden av olika begrepp, till exempel funktionsnedsättning, funktionshinder, normalitet, avvikelse, diagnos, inkludering, exkludering, tillgänglighet, delaktighet och likvärdighet.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller specialpedagogiska insatser, däribland FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsätting samt de intentioner som finns bakom lagarna.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller arbetsmiljö och säkerhet.
  • Funktionsnedsättningars konsekvenser i olika närmiljöer och sammanhang och hur de kan påverka människors liv, lärande och delaktighet i samhället.
  • Användning, utveckling och anpassning av specialpedagogiska arbetssätt och innehåll i pedagogiska verksamheter, både till individers och gruppers olika behov samt till situationen.
  • Specialpedagogiska hjälpmedel och hur dessa kan användas i sociala och pedagogiska sammanhang.
  • Olika yrkesroller och vanligt förekommande arbetsuppgifter inom det specialpedagogiska området.
  • Metoder, redskap och teorier för planering, genomförande, dokumentation, utvärdering och uppföljning av olika insatser och aktiviteter som främjar likvärdighet, delaktighet och tillgänglighet på individ- och gruppnivå.
  • Hur attityder till människors olika livssituationer kan se ut.
  • Människors olikheter, förutsättningar och möjligheter för lärande och delaktighet i olika aktiviteter.
  • Alternativa och kompletterande kommunikationssätt samt vilken funktion och betydelse de har för människors delaktighet i samhället.
  • Hur interaktion och kommunikation kan främja samarbete, delaktighet och möten mellan människor samt ge stöd i olika situationer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om det specialpedagogiska området och använder med viss säkerhet centrala begrepp. Dessutom visar eleven godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven redogör på ett godtagbart sätt för olika funktionsnedsättningar och vilken påverkan de kan ha på människors liv.

Eleven tillämpar med viss säkerhet olika specialpedagogiska arbetssätt och hjälpmedel.

Eleven planerar och genomför med godtagbart resultat olika insatser och aktiviteter som främjar goda levnadsvillkor och skapar möjligheter för människors delaktighet i olika situationer. Eleven dokumenterar och utvärderar arbetet på ett enkelt sätt.

Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar med viss säkerhet för att stödja och assistera människor på ett yrkesetiskt sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om det specialpedagogiska området och använder med säkerhet centrala begrepp. Dessutom visar eleven goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven redogör på ett gott sätt för olika funktionsnedsättningar och vilken påverkan de kan ha på människors liv.

Eleven tillämpar med säkerhet olika specialpedagogiska arbetssätt och hjälpmedel.

Eleven planerar och genomför med gott resultat olika insatser och aktiviteter som främjar goda levnadsvillkor och skapar möjligheter för människors delaktighet i olika situationer. Eleven dokumenterar och utvärderar arbetet på ett utvecklat sätt.

Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar med säkerhet för att stödja och assistera människor på ett yrkesetiskt sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om det specialpedagogiska området och använder med god säkerhet centrala begrepp. Dessutom visar eleven mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven redogör på ett mycket gott sätt för olika funktionsnedsättningar och vilken påverkan de kan ha på människors liv.

Eleven tillämpar med god säkerhet olika specialpedagogiska arbetssätt och hjälpmedel.

Eleven planerar och genomför med mycket gott resultat olika insatser och aktiviteter som främjar goda levnadsvillkor och skapar möjligheter för människors delaktighet i olika situationer. Eleven dokumenterar och utvärderar arbetet på ett välutvecklat sätt.

Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar med god säkerhet för att stödja och assistera människor på ett yrkesetiskt sätt.

Nivå 1

SPEI1000X 100 poäng

Nivå 2

SPEI2000X 100 poäng