Specialpedagogik - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet specialpedagogik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Bakgrunden till och framväxten av det specialpedagogiska området.
  • Innebörden av olika begrepp, till exempel funktionsnedsättning, funktionshinder, delaktighet och likvärdighet.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller specialpedagogiska insatser, däribland lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och relevanta delar av socialtjänstlagen (SoL) kopplat till verksamhetsområdet samt bestämmelser om delegering.
  • Olika funktionsnedsättningar och hur de kan påverka människors liv, lärande och delaktighet i samhället. Relationen mellan funktionshinder och funktionsnedsättning samt miljöns betydelse för människors möjlighet till delaktighet.
  • Hur specialpedagogiska arbetssätt och hjälpmedel kan användas för att skapa goda villkor för människors delaktighet i olika situationer.
  • Yrkesetiska och pedagogiska förhållningssätt.
  • Metoder, redskap och teorier för planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av olika insatser och aktiviteter som främjar goda levnadsvillkor och skapar möjligheter för människors delaktighet i olika situationer.
  • Bemötande av människor med olika behov och förutsättningar.
  • Människors olika förutsättningar och möjligheter för lärande och delaktighet.
  • Alternativa och kompletterande kommunikationssätt som stöd, till exempel kommunikationssätt vid kognitiva funktionsnedsättningar samt hörsel- och synnedsättningar.
  • Interaktion och kommunikation utifrån ett etiskt förhållningssätt i samarbeten och möten med människor.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om det specialpedagogiska området och använder med viss säkerhet centrala begrepp. Dessutom visar eleven godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven redogör på ett godtagbart sätt för olika funktionsnedsättningar och vilken påverkan de kan ha på människors liv.

Eleven tillämpar med viss säkerhet olika specialpedagogiska arbetssätt och hjälpmedel.

Eleven planerar och genomför med godtagbart resultat olika insatser och aktiviteter som främjar goda levnadsvillkor och skapar möjligheter för människors delaktighet i olika situationer. Eleven dokumenterar och utvärderar arbetet på ett enkelt sätt.

Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar med viss säkerhet för att stödja och assistera människor på ett yrkesetiskt sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om det specialpedagogiska området och använder med säkerhet centrala begrepp. Dessutom visar eleven goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven redogör på ett gott sätt för olika funktionsnedsättningar och vilken påverkan de kan ha på människors liv.

Eleven tillämpar med säkerhet olika specialpedagogiska arbetssätt och hjälpmedel.

Eleven planerar och genomför med gott resultat olika insatser och aktiviteter som främjar goda levnadsvillkor och skapar möjligheter för människors delaktighet i olika situationer. Eleven dokumenterar och utvärderar arbetet på ett utvecklat sätt.

Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar med säkerhet för att stödja och assistera människor på ett yrkesetiskt sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om det specialpedagogiska området och använder med god säkerhet centrala begrepp. Dessutom visar eleven mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven redogör på ett mycket gott sätt för olika funktionsnedsättningar och vilken påverkan de kan ha på människors liv.

Eleven tillämpar med god säkerhet olika specialpedagogiska arbetssätt och hjälpmedel.

Eleven planerar och genomför med mycket gott resultat olika insatser och aktiviteter som främjar goda levnadsvillkor och skapar möjligheter för människors delaktighet i olika situationer. Eleven dokumenterar och utvärderar arbetet på ett välutvecklat sätt.

Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar med god säkerhet för att stödja och assistera människor på ett yrkesetiskt sätt.

Nivå 1

SPEI1000X 100 poäng

Nivå 2

SPEI2000X 100 poäng