Svenskt teckenspråk - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet svenskt teckenspråk på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Teckenspråkig framställning anpassad efter kommunikationssituation och mottagare. Presentationstekniska hjälpmedel. Språkriktighetsfrågor.
  • Svenska teckenspråkets form och struktur. Teckenbildning och satskonstruktion.
  • Produktion av olika typer av teckenspråkiga texter.
  • Teckenspråkspoesi.
  • Avläsning, samtal om, tolkning och analys av teckenspråkiga texter för kommunikation, lärande och reflektion, till exempel berättande, instruerande, argumenterande och informerande texter. Texters syfte, innehåll, form och stil.
  • Strategier för att söka och kritiskt granska information från olika källor.
  • Olika typer av språklig variation.
  • Dövas och hörselskadades livsvillkor över tid. Svensk språklagstiftning. Teckenspråkets ställning och historia i Sverige, Norden och övriga världen. Dövas och hörselskadades språkinlärning samt den egna två- eller flerspråkigheten.
  • Hur teckenspråkstolk kan beställas och användas.
  • Grundläggande jämförelser av texter på svenskt teckenspråk och svenska som belyser skillnader och likheter avseende form, struktur och framställning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven kommunicerar på svenskt teckenspråk samt gör teckenspråkiga framställningar med viss anpassning till syfte, mottagare och kommunikationssituation.

Eleven producerar olika typer av texter på svenskt teckenspråk med viss anpassning till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Språket är i huvudsak tydligt, med ett ordförråd och en grammatisk behärskning som endast i undantagsfall hindrar kommunikationen.

Eleven avläser och analyserar på ett godtagbart sätt innehåll, form och stil i teckenspråkiga texter. Eleven granskar information från olika källor och för enkla resonemang om källornas tillförlitlighet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven kommunicerar på svenskt teckenspråk samt gör teckenspråkiga framställningar med god anpassning till syfte, mottagare och kommunikationssituation.

Eleven producerar olika typer av texter på svenskt teckenspråk med god anpassning till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Språket är i huvudsak tydligt, med ett ordförråd och en grammatisk behärskning som endast i undantagsfall hindrar kommunikationen.

Eleven avläser och analyserar på ett utvecklat sätt innehåll, form och stil i teckenspråkiga texter. Eleven granskar information från olika källor och för utvecklade resonemang om källornas tillförlitlighet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven kommunicerar på svenskt teckenspråk samt gör teckenspråkiga framställningar med mycket god anpassning till syfte, mottagare och kommunikationssituation.

Eleven producerar olika typer av texter på svenskt teckenspråk med mycket god anpassning till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Språket är i huvudsak tydligt, med ett ordförråd och en grammatisk behärskning som endast i undantagsfall hindrar kommunikationen.

Eleven avläser och analyserar på ett välutvecklat sätt innehåll, form och stil i teckenspråkiga texter. Eleven granskar information från olika källor och för välutvecklade resonemang om källornas tillförlitlighet.

Nivå 1

SVEK1000X 100 poäng

Nivå 2

SVEK2000X 100 poäng

Nivå 3

SVEK3000X 100 poäng