Undervisningen i ämnet svenskt teckenspråk på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:
- Framställningar på svenskt teckenspråk och skriven svenska, anpassade efter kommunikationssituation och mottagare.
- Framställning på svenskt teckenspråk och skriven svenska om ett valt ämnesområde med anknytning till elevens utbildning och erfarenhetsvärld.
- Kommunikation på svenskt teckenspråk och skriven svenska i formella sammanhang.
- Fördjupning i svenska teckenspråkets form och struktur.
- Produktion av texter på båda språken. Avancerade berättande, poetiska, instruerande, argumenterande och informerande texter.
- Teckenspråkspoesi med olika uttryckssätt.
- Avläsning och samtal om samt tolkning och analys av olika genrer inom teckenspråk. Texters syfte, innehåll, form och stil.
- Strategier för att söka och kritiskt granska information från olika källor på såväl teckenspråk som svenska.
- Språklig variation samt förändringar i teckenspråket historiskt och i nutid.
- Teckenspråkets ställning samt dövas och hörselskadades livsvillkor, kultur och historia, i Sverige och världen. Teckenspråk i andra länder samt internationell teckenkommunikation. Dövas och hörselskadades språkinlärning samt den egna två- eller flerspråkigheten.
- Tolkanvändning och tolksituationens påverkan på samtalet. Olika typer av tolkningar.
- Tolketiska frågeställningar.
- Fördjupade jämförelser av texter på svenskt teckenspråk och svenska som belyser skillnader och likheter avseende form, struktur, uppbyggnad och framställning.
- Översättning i vardagliga sammanhang mellan svenskt teckenspråk och svenska.