Svenskt teckenspråk - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet svenskt teckenspråk på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Framställningar på svenskt teckenspråk och skriven svenska, anpassade efter kommunikationssituation och mottagare.
  • Framställning på svenskt teckenspråk och skriven svenska om ett valt ämnesområde med anknytning till elevens utbildning och erfarenhetsvärld.
  • Kommunikation på svenskt teckenspråk och skriven svenska i formella sammanhang.
  • Fördjupning i svenska teckenspråkets form och struktur.
  • Produktion av texter på båda språken. Avancerade berättande, poetiska, instruerande, argumenterande och informerande texter.
  • Teckenspråkspoesi med olika uttryckssätt.
  • Avläsning och samtal om samt tolkning och analys av olika genrer inom teckenspråk. Texters syfte, innehåll, form och stil.
  • Strategier för att söka och kritiskt granska information från olika källor på såväl teckenspråk som svenska.
  • Språklig variation samt förändringar i teckenspråket historiskt och i nutid.
  • Teckenspråkets ställning samt dövas och hörselskadades livsvillkor, kultur och historia, i Sverige och världen. Teckenspråk i andra länder samt internationell teckenkommunikation. Dövas och hörselskadades språkinlärning samt den egna två- eller flerspråkigheten.
  • Tolkanvändning och tolksituationens påverkan på samtalet. Olika typer av tolkningar.
  • Tolketiska frågeställningar.
  • Fördjupade jämförelser av texter på svenskt teckenspråk och svenska som belyser skillnader och likheter avseende form, struktur, uppbyggnad och framställning.
  • Översättning i vardagliga sammanhang mellan svenskt teckenspråk och svenska.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven kommunicerar på svenskt teckenspråk samt gör teckenspråkiga framställningar med viss anpassning till syfte, mottagare och kommunikationssituation.

Eleven producerar olika typer av texter på svenskt teckenspråk med viss anpassning till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Språket är i huvudsak tydligt, med ett ordförråd och en grammatisk behärskning som endast i undantagsfall hindrar kommunikationen.

Eleven avläser och analyserar på ett godtagbart sätt innehåll, form och stil i teckenspråkiga texter. Eleven granskar information från olika källor och för enkla resonemang om källornas tillförlitlighet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven kommunicerar på svenskt teckenspråk samt gör teckenspråkiga framställningar med god anpassning till syfte, mottagare och kommunikationssituation.

Eleven producerar olika typer av texter på svenskt teckenspråk med god anpassning till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Språket är i huvudsak tydligt, med ett ordförråd och en grammatisk behärskning som endast i undantagsfall hindrar kommunikationen.

Eleven avläser och analyserar på ett utvecklat sätt innehåll, form och stil i teckenspråkiga texter. Eleven granskar information från olika källor och för utvecklade resonemang om källornas tillförlitlighet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven kommunicerar på svenskt teckenspråk samt gör teckenspråkiga framställningar med mycket god anpassning till syfte, mottagare och kommunikationssituation.

Eleven producerar olika typer av texter på svenskt teckenspråk med mycket god anpassning till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Språket är i huvudsak tydligt, med ett ordförråd och en grammatisk behärskning som endast i undantagsfall hindrar kommunikationen.

Eleven avläser och analyserar på ett välutvecklat sätt innehåll, form och stil i teckenspråkiga texter. Eleven granskar information från olika källor och för välutvecklade resonemang om källornas tillförlitlighet.

Nivå 1

SVEK1000X 100 poäng

Nivå 2

SVEK2000X 100 poäng

Nivå 3

SVEK3000X 100 poäng