Svenskt teckenspråk - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet svenskt teckenspråk på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Teckenspråkig framställning i och inför grupp med tillämpning av retorikens grunder. Strategier för att anpassa språk efter kommunikationssituation och mottagare.
  • Diskussioner och debatter.
  • Fördjupning i svenska teckenspråkets form och struktur.
  • Produktion av olika genrer inom teckenspråk. Berättande, poetiska, instruerande, argumenterande och informerande texter.
  • Teckenspråkets uttrycksformer inom poesi, scen- och bildkonst.
  • Avläsning, samtal om, tolkning och analys av olika genrer inom teckenspråk. Texters syfte, innehåll, form och stil.
  • Strategier för att söka och kritiskt granska information från olika typer av källor.
  • Språklig variation som hänger samman med till exempel geografi och ålder.
  • Teckenspråkets ställning, dövas och hörselskadades livsvillkor, kultur och historia. Dövas och hörselskadades språkinlärning samt den egna två- eller flerspråkigheten.
  • Tolkanvändning och tolksituationens påverkan på samtalet.
  • Fördjupade jämförelser av texter på svenskt teckenspråk och svenska som belyser skillnader och likheter.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven kommunicerar på svenskt teckenspråk samt gör teckenspråkiga framställningar med viss anpassning till syfte, mottagare och kommunikationssituation.

Eleven producerar olika typer av texter på svenskt teckenspråk med viss anpassning till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Språket är i huvudsak tydligt, med ett ordförråd och en grammatisk behärskning som endast i undantagsfall hindrar kommunikationen.

Eleven avläser och analyserar på ett godtagbart sätt innehåll, form och stil i teckenspråkiga texter. Eleven granskar information från olika källor och för enkla resonemang om källornas tillförlitlighet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven kommunicerar på svenskt teckenspråk samt gör teckenspråkiga framställningar med god anpassning till syfte, mottagare och kommunikationssituation.

Eleven producerar olika typer av texter på svenskt teckenspråk med god anpassning till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Språket är i huvudsak tydligt, med ett ordförråd och en grammatisk behärskning som endast i undantagsfall hindrar kommunikationen.

Eleven avläser och analyserar på ett utvecklat sätt innehåll, form och stil i teckenspråkiga texter. Eleven granskar information från olika källor och för utvecklade resonemang om källornas tillförlitlighet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven kommunicerar på svenskt teckenspråk samt gör teckenspråkiga framställningar med mycket god anpassning till syfte, mottagare och kommunikationssituation.

Eleven producerar olika typer av texter på svenskt teckenspråk med mycket god anpassning till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Språket är i huvudsak tydligt, med ett ordförråd och en grammatisk behärskning som endast i undantagsfall hindrar kommunikationen.

Eleven avläser och analyserar på ett välutvecklat sätt innehåll, form och stil i teckenspråkiga texter. Eleven granskar information från olika källor och för välutvecklade resonemang om källornas tillförlitlighet.

Nivå 1

SVEK1000X 100 poäng

Nivå 2

SVEK2000X 100 poäng

Nivå 3

SVEK3000X 100 poäng