Ämnet tillämpad programmering möjliggör en tvärvetenskaplig fördjupning inom något kunskapsområde. I ämnet tillämpas ett datavetenskapligt perspektiv på valt kunskapsområde, till exempel ekonomi, humaniora, konst och kultur, medicin, naturvetenskap, pedagogik, samhällsvetenskap eller teknik.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet tillämpad programmering ska syfta till att eleverna breddar eller fördjupar sina kunskaper och färdigheter inom programmering, tillämpat på ett valt område. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av programmeringens betydelse inom det valda tillämpningsområdet. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevanta begrepp, teorier, modeller och metoder i syfte att behandla frågeställningar inom det valda området. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar nyfikenhet för programmering, ett datavetenskapligt perspektiv på omvärlden och en förståelse av programmeringens betydelse i samhället. Därutöver ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur sociala normer och strukturer kan påverka möjligheten att utveckla och tillämpa programmering inom olika områden.

Undervisningen ska leda till att aktuell och relevant praxis och forskning samt elevernas egna erfarenheter tas till vara. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera de breddade eller fördjupade kunskaperna inom programmering till valt tillämpningsområde samt bidra till att eleverna utvecklar förmåga att omsätta kunskaperna i handling. Genom undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla ett vetenskapligt och professionellt förhållningssätt.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att enskilt eller i grupp utföra programmeringsuppgifter av varierande komplexitet och inom valda tillämpningsområden. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor samt olika handlingsalternativ inom tillämpad programmering i valt område.

Undervisningen i ämnet tillämpad programmering ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder vid programmering.
  • Kunskaper om utvecklingsprocesser inom programmering och samband mellan processers olika delar.
  • Förmåga att tillämpa programmering på ett valt område.
  • Förmåga att analysera vilka konsekvenser programmering har för individ, samhälle och teknisk utveckling.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder vid programmering.

Eleven visar godtagbara kunskaper om programmeringens utvecklingsprocesser och resonerar om sambanden mellan delarna i en process.

Eleven tillämpar med viss säkerhet programmering på det valda området.

Eleven analyserar med enkla omdömen programmeringens konsekvenser för individ, samhälle och teknisk utveckling.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder vid programmering.

Eleven visar goda kunskaper om programmeringens utvecklingsprocesser och resonerar om sambanden mellan delarna i en process.

Eleven tillämpar med säkerhet programmering på det valda området.

Eleven analyserar med utvecklade omdömen programmeringens konsekvenser för individ, samhälle och teknisk utveckling.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder vid programmering.

Eleven visar mycket goda kunskaper om programmeringens utvecklingsprocesser och resonerar om sambanden mellan delarna i en process.

Eleven tillämpar med god säkerhet programmering på det valda området.

Eleven analyserar med välutvecklade omdömen programmeringens konsekvenser för individ, samhälle och teknisk utveckling.