Tillämpad programmering - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet tillämpad programmering på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Processer och modeller

  • Grundläggande begrepp, teorier, modeller och metoder inom programmering som är relevant för valt tillämpningsområde.
  • Relevanta arbets- och utvecklingsprocesser inom valt tillämpningsområde.

Problemlösning

  • Problemlösning av enkla problem med hjälp av programmering i avgränsade problemsituationer. Programmeringens möjligheter och begränsningar.
  • Någon eller några tillämpningar inom valt område, till exempel industriell programmering, spelprogrammering, utveckling av administrativa system eller pedagogiska program, applikationsutveckling eller som hjälpmedel för att skapa eller bearbeta bild, ljud och film.

Analys

  • Reflektion över och värdering av valda strategier, metoder och resultat.
  • Några konsekvenser av tillämpad programmering för individ, samhälle och teknisk utveckling avseende hållbar utveckling, etik och genus inom valt område.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder vid programmering.

Eleven visar godtagbara kunskaper om programmeringens utvecklingsprocesser och resonerar om sambanden mellan delarna i en process.

Eleven tillämpar med viss säkerhet programmering på det valda området.

Eleven analyserar med enkla omdömen programmeringens konsekvenser för individ, samhälle och teknisk utveckling.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder vid programmering.

Eleven visar goda kunskaper om programmeringens utvecklingsprocesser och resonerar om sambanden mellan delarna i en process.

Eleven tillämpar med säkerhet programmering på det valda området.

Eleven analyserar med utvecklade omdömen programmeringens konsekvenser för individ, samhälle och teknisk utveckling.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder vid programmering.

Eleven visar mycket goda kunskaper om programmeringens utvecklingsprocesser och resonerar om sambanden mellan delarna i en process.

Eleven tillämpar med god säkerhet programmering på det valda området.

Eleven analyserar med välutvecklade omdömen programmeringens konsekvenser för individ, samhälle och teknisk utveckling.

Nivå 1

TILL1000X 100 poäng

Nivå 2

TILL2000X 100 poäng