Tillämpad programmering - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet tillämpad programmering på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Processer och modeller

  • Begrepp, teorier, modeller och metoder inom programmering som är relevant för valt tillämpningsområde.
  • Relevanta processer inom valt tillämpningsområde.

Problemlösning

  • Problemlösning av enkla och sammansatta problem med programmering i en tillämpad kontext. Programmeringens möjligheter och begränsningar.
  • Flera och olika tillämpningar av programmering inom valt område.

Analys

  • Reflektion över och värdering av valda strategier, metoder och resultat samt förslag till förbättringar.
  • Konsekvenser av tillämpad programmering för individ, samhälle och teknisk utveckling avseende hållbar utveckling, etik och genus inom valt området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder vid programmering.

Eleven visar godtagbara kunskaper om programmeringens utvecklingsprocesser och resonerar om sambanden mellan delarna i en process.

Eleven tillämpar med viss säkerhet programmering på det valda området.

Eleven analyserar med enkla omdömen programmeringens konsekvenser för individ, samhälle och teknisk utveckling.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder vid programmering.

Eleven visar goda kunskaper om programmeringens utvecklingsprocesser och resonerar om sambanden mellan delarna i en process.

Eleven tillämpar med säkerhet programmering på det valda området.

Eleven analyserar med utvecklade omdömen programmeringens konsekvenser för individ, samhälle och teknisk utveckling.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder vid programmering.

Eleven visar mycket goda kunskaper om programmeringens utvecklingsprocesser och resonerar om sambanden mellan delarna i en process.

Eleven tillämpar med god säkerhet programmering på det valda området.

Eleven analyserar med välutvecklade omdömen programmeringens konsekvenser för individ, samhälle och teknisk utveckling.

Nivå 1

TILL1000X 100 poäng

Nivå 2

TILL2000X 100 poäng