Ämnet tillämpad teknik fördjupar och specialiserar användningen av tekniska begrepp, teorier och verktyg inom ett valt teknikområde. I ämnet behandlas ingenjörsmässiga metoder för att lösa tekniska problem. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.
Undervisningen i ämnet tillämpad teknik ska syfta till att eleverna utvecklar fördjupade och specialiserade kunskaper inom ett valt teknikområde. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar ingenjörsmässig förmåga att utveckla tekniska lösningar utifrån olika behov. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om samband mellan hållbar utveckling och det valda teknikområdet.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att i verklighetsnära teknikprojekt utveckla fördjupad förmåga att använda begrepp, teorier, metoder och verktyg som tillhör det valda teknikområdet. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att analysera tekniska lösningar, lösningarnas beståndsdelar och hur de samverkar. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att använda ett områdesspecifikt fackspråk, kommunicera om teknik samt dokumentera och utvärdera tekniska lösningar.
Genom ett problemlösande och undersökande arbetssätt ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet och lust att utvecklas inom det valda teknikområdet. Vidare ska undervisningen lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor och hur hållbar utveckling inom valt teknikområde utformas och konstrueras.
Undervisningen i ämnet tillämpad teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att lösa verklighetsnära tekniska problem med hjälp av ingenjörsmässiga metoder samt med användning av begrepp, teorier och verktyg inom teknikområdet.
- Kunskaper om hållbar utveckling inom valt teknikområde.
- Förmåga att analysera samband mellan delar och helhet i verklighetsnära tekniska problem.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven löser med säkerhet verklighetsnära tekniska problem med hjälp av ingenjörsmässiga metoder samt med godtagbar användning av begrepp, teorier och verktyg inom teknikområdet.
Eleven för övergripande resonemang om hållbar utveckling inom valt teknikområde.
Eleven gör övergripande analyser av sambandet mellan delar och helhet i verklighetsnära tekniska problem.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven löser med god säkerhet verklighetsnära tekniska problem med hjälp av ingenjörsmässiga metoder samt med god användning av begrepp, teorier och verktyg inom teknikområdet.
Eleven för utvecklade resonemang om hållbar utveckling inom valt teknikområde.
Eleven gör välgrundade analyser av sambandet mellan delar och helhet i verklighetsnära tekniska problem.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven löser med mycket god säkerhet verklighetsnära tekniska problem med hjälp av ingenjörsmässiga metoder samt med mycket god användning av begrepp, teorier och verktyg inom teknikområdet.
Eleven för välutvecklade och nyanserade resonemang om hållbar utveckling inom valt teknikområde.
Eleven gör välgrundade och nyanserade analyser av sambandet mellan delar och helhet i verklighetsnära tekniska problem.