Ämnet träningslära har sin grund i människans anatomi och i idrottsfysiologi. I ämnet behandlas hur kroppen påverkas av träning och fungerar i tränings- och motionssammanhang. Ämnet behandlar dessutom idrottsledarskap.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet träningslära ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om kroppens byggnad och funktion samt hur den påverkas av träning. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om nutrition och kosthållningens betydelse för hälsa och prestation. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om metoder för träning och förmåga att använda dessa för att planera, genomföra och utvärdera tränings- och motionsverksamhet. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att kommunicera om träning och hälsa på olika sätt samt använda ämnesspecifika begrepp och teorier.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att möta och pedagogiskt leda människor i tränings- och hälsofrämjande aktiviteter. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur tränings- och motionsmiljöer påverkar människors lust och motivation till träning. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur skador och ohälsa kan förebyggas och behandlas.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att reflektera över etiska frågor relaterade till kroppsideal, träning och hälsofrämjande arbete. Undervisningen ska dessutom ge eleverna möjlighet att diskutera egna, andras och samhällets attityder och värderingar till dessa frågor.

Undervisningen ska motverka diskriminerande föreställningar och bidra till att människors olika förutsättningar respekteras.

Undervisningen i ämnet träningslära ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om kroppens anatomi och fysiologi samt om nutrition.
  • Kunskaper om olika träningsmetoder och deras effekter.
  • Förmåga att använda olika träningsmetoder i målstyrda träningsprogram.
  • Förmåga att leda och instruera individer och grupper i hälsofrämjande aktiviteter.
  • Förmåga att arbeta hälsofrämjande samt förebygga skador.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver på ett översiktligt sätt kroppen och dess funktion samt ger enkla exempel på hur kroppen påverkas av kosthållning, träning och vila. I samband med detta använder eleven centrala ämnesspecifika begrepp och teorier.

Eleven använder med viss säkerhet olika träningsmetoder.

Eleven använder träningsmetoder för utveckling av prestationer mot uppsatta mål på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven leder tränings- och motionsaktiviteter på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven väljer med viss säkerhet aktiviteter som främjar hälsa och förebygger skador. I samband med detta visar eleven godtagbara kunskaper om skador och deras uppkomst.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett utförligt sätt kroppen och dess funktion samt ger utvecklade exempel på hur kroppen påverkas av kosthållning, träning och vila. I samband med detta använder eleven centrala ämnesspecifika begrepp och teorier.

Eleven använder med säkerhet olika träningsmetoder.

Eleven använder träningsmetoder för utveckling av prestationer mot uppsatta mål på ett fungerande sätt.

Eleven leder tränings- och motionsaktiviteter på ett fungerande sätt.

Eleven väljer med säkerhet aktiviteter som främjar hälsa och förebygger skador. I samband med detta visar eleven goda kunskaper om skador och deras uppkomst.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utförligt och nyanserat sätt kroppen och dess funktion samt ger välutvecklade exempel på hur kroppen påverkas av kosthållning, träning och vila. I samband med detta använder eleven centrala ämnesspecifika begrepp och teorier.

Eleven använder med god säkerhet olika träningsmetoder.

Eleven använder träningsmetoder för utveckling av prestationer mot uppsatta mål på ett väl fungerande sätt.

Eleven leder tränings- och motionsaktiviteter på ett väl fungerande sätt.

Eleven väljer med god säkerhet aktiviteter som främjar hälsa och förebygger skador. I samband med detta visar eleven mycket goda kunskaper om skador och deras uppkomst.