Träningslära - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet träningslära på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Kroppen och dess funktioner

  • Kroppens anatomi och fysiologi ur ett träningsperspektiv, till exempel hur kroppen påverkas av uthållighetsträning och styrketräning.
  • Nutritionens betydelse för hälsa och prestation.
  • Prestation, hälsa och välbefinnande utifrån uppsatta mål.
  • Metoder för skadeförebyggande träning, omhändertagande av skada och vanligt förekommande rehabiliteringsprogram.
  • Metoder och digitala hjälpmedel för kost- och aktivitetsregistrering.

Planering för träning

  • Utveckling och variation inom träningsmetoder, till exempel för uthållighet, styrka, rörlighet och koordination.
  • Planering och anpassning av träningsperioder för individer eller grupper utifrån långsiktiga målsättningar.
  • Ledarskap i tränings- och motionsverksamheter.
  • Tester för att mäta fysiska kvaliteter, till exempel uthållighets- och rörlighetstester.
  • Utvärdering och återkoppling av test- och träningsresultat.
  • Regler och etiska normer vid tränings- och motionsverksamhet, däribland frågor om dopning och antidopningsarbete.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver på ett översiktligt sätt kroppen och dess funktion samt ger enkla exempel på hur kroppen påverkas av kosthållning, träning och vila. I samband med detta använder eleven centrala ämnesspecifika begrepp och teorier.

Eleven använder med viss säkerhet olika träningsmetoder.

Eleven använder träningsmetoder för utveckling av prestationer mot uppsatta mål på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven leder tränings- och motionsaktiviteter på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven väljer med viss säkerhet aktiviteter som främjar hälsa och förebygger skador. I samband med detta visar eleven godtagbara kunskaper om skador och deras uppkomst.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett utförligt sätt kroppen och dess funktion samt ger utvecklade exempel på hur kroppen påverkas av kosthållning, träning och vila. I samband med detta använder eleven centrala ämnesspecifika begrepp och teorier.

Eleven använder med säkerhet olika träningsmetoder.

Eleven använder träningsmetoder för utveckling av prestationer mot uppsatta mål på ett fungerande sätt.

Eleven leder tränings- och motionsaktiviteter på ett fungerande sätt.

Eleven väljer med säkerhet aktiviteter som främjar hälsa och förebygger skador. I samband med detta visar eleven goda kunskaper om skador och deras uppkomst.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utförligt och nyanserat sätt kroppen och dess funktion samt ger välutvecklade exempel på hur kroppen påverkas av kosthållning, träning och vila. I samband med detta använder eleven centrala ämnesspecifika begrepp och teorier.

Eleven använder med god säkerhet olika träningsmetoder.

Eleven använder träningsmetoder för utveckling av prestationer mot uppsatta mål på ett väl fungerande sätt.

Eleven leder tränings- och motionsaktiviteter på ett väl fungerande sätt.

Eleven väljer med god säkerhet aktiviteter som främjar hälsa och förebygger skador. I samband med detta visar eleven mycket goda kunskaper om skador och deras uppkomst.

Nivå 1

TRAG1000X 100 poäng

Nivå 2

TRAG2000X 100 poäng