Träningslära - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet träningslära på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Kroppen och dess funktioner

  • Anatomi med fokus på kroppens rörelseapparat, däribland skelett, leder och muskler.
  • Fysiologi med fokus på energigivande processer.
  • Kosthållning kopplat till träning och hälsa.
  • Ämnesspecifika begrepp i relation till träning, hälsa och välbefinnande.
  • Betydelsen av vila och återhämtning för prestation, hälsa och välbefinnande.
  • Vanligt förekommande skador i samband med idrotts- och träningsaktiviteter och omhändertagande vid skada.

Planering för träning

  • Olika träningsmetoder för uthållighet, styrka, rörlighet och koordination.
  • Anpassning av fysisk aktivitet utifrån människors olika förutsättningar.
  • Träningsmiljöers betydelse för motivation och prestation.
  • Anpassade och målstyrda tränings- och motionsverksamheter för individer och grupper.
  • Ledarskap i tränings- och motionsverksamheter.
  • Digitala hjälpmedel för träning och hälsa, till exempel stegräknare och pulsmätare.
  • Planering och utvärdering av tränings- och motionsaktiviteter.
  • Regler och etiska normer vid tränings- och motionsverksamhet, däribland frågor om dopning och antidopningsarbete.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver på ett översiktligt sätt kroppen och dess funktion samt ger enkla exempel på hur kroppen påverkas av kosthållning, träning och vila. I samband med detta använder eleven centrala ämnesspecifika begrepp och teorier.

Eleven använder med viss säkerhet olika träningsmetoder.

Eleven använder träningsmetoder för utveckling av prestationer mot uppsatta mål på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven leder tränings- och motionsaktiviteter på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven väljer med viss säkerhet aktiviteter som främjar hälsa och förebygger skador. I samband med detta visar eleven godtagbara kunskaper om skador och deras uppkomst.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett utförligt sätt kroppen och dess funktion samt ger utvecklade exempel på hur kroppen påverkas av kosthållning, träning och vila. I samband med detta använder eleven centrala ämnesspecifika begrepp och teorier.

Eleven använder med säkerhet olika träningsmetoder.

Eleven använder träningsmetoder för utveckling av prestationer mot uppsatta mål på ett fungerande sätt.

Eleven leder tränings- och motionsaktiviteter på ett fungerande sätt.

Eleven väljer med säkerhet aktiviteter som främjar hälsa och förebygger skador. I samband med detta visar eleven goda kunskaper om skador och deras uppkomst.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utförligt och nyanserat sätt kroppen och dess funktion samt ger välutvecklade exempel på hur kroppen påverkas av kosthållning, träning och vila. I samband med detta använder eleven centrala ämnesspecifika begrepp och teorier.

Eleven använder med god säkerhet olika träningsmetoder.

Eleven använder träningsmetoder för utveckling av prestationer mot uppsatta mål på ett väl fungerande sätt.

Eleven leder tränings- och motionsaktiviteter på ett väl fungerande sätt.

Eleven väljer med god säkerhet aktiviteter som främjar hälsa och förebygger skador. I samband med detta visar eleven mycket goda kunskaper om skador och deras uppkomst.

Nivå 1

TRAG1000X 100 poäng

Nivå 2

TRAG2000X 100 poäng