Odling av växter har stor betydelse för produktion av livsmedel, växtmaterial och råvaror av olika slag. Ämnet trädgårdsodling behandlar odling av prydnadsväxter, grönsaker, frukt, bär och plantskoleväxter. Det utgör också grunden för yrkesverksamhet inom anläggning, skötsel och underhåll av gröna miljöer.
Undervisningen i ämnet trädgårdsodling ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med växtodling inom trädgårdssektorn. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om växter och odlingsförutsättningar samt en biologisk förståelse av sammanhangen inom trädgårdsodling. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om växters pollinering och spridning samt om tillväxtfaktorerna och deras betydelse för växternas utveckling, tillväxt och kvalitet. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om samspelet mellan mark, vatten, växter och klimat samt om olika odlingssystem och produktionsmetoder inom trädgårdsodling. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika växtkulturer och deras marknad samt hur olika odlingsförutsättningar påverkar kvalitet och ekonomiskt resultat. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att bedöma växters utveckling och tillväxt samt att sköta trädgårdsväxter med utgångspunkt i biologiska faktorer och kvalitetskrav. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att använda de handredskap och den tekniska utrustning som behövs för det aktuella verksamhetsområdet.
Undervisningen ska vidare bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om livsmedelssäkerhet och trädgårdsodlingens miljöpåverkan samt om vattenkvalitet och resurssnål användning av vatten. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda arbetsmetoder som främjar ett långsiktigt hållbart arbetsliv samt att göra riskbedömningar och vidta förebyggande säkerhetsåtgärder i samband med användning av trädgårdsmaskiner och annan teknisk utrustning. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller yrkesmässigt arbete med trädgårdsodling.
Fältstudier, laborationer och ett undersökande arbetssätt ska ingå i undervisningen. Eleverna ska ges möjlighet att följa växternas utveckling i deras miljö och därigenom utveckla förståelse av sammanhangen i yrkesmässig trädgårdsodling. Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta med växter och teknisk utrustning på ett ergonomiskt och säkert sätt.
Undervisningen i ämnet trädgårdsodling ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om växters förökning, utveckling och tillväxt.
- Kunskaper om odlingssystem och produktionsprocesser.
- Kunskaper om växtsortiment och grödor samt om produktkvalitet, marknad och ekonomi.
- Förmåga att planera och utföra arbetsuppgifter inom trädgårdsodling.
- Förmåga att arbeta hållbart, säkert och i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller yrkesmässigt arbete med trädgårdsodling.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör översiktligt för växternas förökning, utvecklingsfaser och tillväxt. Dessutom beskriver eleven på ett godtagbart sätt för hur tillväxten kan påverkas genom olika åtgärder.
Eleven redogör översiktligt för olika odlingssystem och produktionsprocesser. Dessutom beskriver eleven enkla ekologiska samband.
Eleven redogör översiktligt för olika växtsortiment och grödor som förekommer inom trädgårdsodling. Dessutom för eleven enkla resonemang om olika grödors odlingsvärde.
Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom trädgårdsodling med godtagbart resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och föreslår med viss säkerhet odlingsåtgärder.
Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller trädgårdsodling.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för växternas förökning, utvecklingsfaser och tillväxt. Dessutom beskriver eleven på ett utvecklat sätt för hur tillväxten kan påverkas genom olika åtgärder.
Eleven redogör utförligt för olika odlingssystem och produktionsprocesser. Dessutom beskriver eleven relativt komplexa ekologiska samband.
Eleven redogör utförligt för olika växtsortiment och grödor som förekommer inom trädgårdsodling. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om olika grödors odlingsvärde.
Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom trädgårdsodling med gott resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och föreslår med säkerhet odlingsåtgärder.
Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller trädgårdsodling.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för växternas förökning, utvecklingsfaser och tillväxt. Dessutom beskriver eleven på ett utvecklat och nyanserat sätt för hur tillväxten kan påverkas genom olika åtgärder.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika odlingssystem och produktionsprocesser. Dessutom beskriver eleven komplexa ekologiska samband.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika växtsortiment och grödor som förekommer inom trädgårdsodling. Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om olika grödors odlingsvärde.
Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom trädgårdsodling med mycket gott resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och föreslår med god säkerhet odlingsåtgärder.
Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller trädgårdsodling.