Trädgårdsodling - Nivå 1

200 poäng

Undervisningen i ämnet trädgårdsodling på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Växters pollinering och spridning.
  • Växters utvecklingsstadier samt de yttre och inre faktorer som styr och påverkar utvecklingen.
  • Växtnäringsämnen, växtnäringsupptagning och växtnäringsämnenas funktion i växten.
  • Vattnet i växten, vattenupptagning och vattentransport.
  • Klimat och klimatets inverkan på odlingsresultatet.
  • Odlingssystem för ekonomiskt och miljömässigt hållbar produktion.
  • Ogräs i olika utvecklingsstadier, spridningsbiologi och val av bekämpningsmetod.
  • Vanliga växtsjukdomar och skadedjur på trädgårdsväxter. Symtom och motåtgärder.
  • Vatten, vattenkvalitet, bevattning och dränering.
  • Jordarternas egenskaper.
  • Markstruktur, mark, luft, dränering och markpackning.
  • Vattnets kretslopp, vattentillgångar och vattenmiljöer samt vattnets rörelser i marken och i landskapet.
  • Mikroorganismer, svampar, bakterier och övriga organismer av betydelse för markens näringsomsättning och kväveförsörjning.
  • Växters egenskaper och ärftlighet.
  • Växtkulturer och grödor inom trädgårdsodling samt system för kvalitetssäkring av växter.
  • Odlingsvärda produkter med hänsyn till odlingsförutsättningar, ekonomi och marknad.

Arbetsuppgifter

  • Planering och genomförande av odlingsåtgärder.
  • Arbete med förökning, skötsel och skörd av trädgårdsväxter.
  • Arbete med jordbearbetning, jordförbättring, bevattning, gödsling och marktäckning.
  • Hantering, förvaring och lagring av trädgårdsväxter.
  • Användning av maskiner, handredskap och annan teknisk utrustning för aktuella arbetsuppgifter.
  • Fältstudier för uppföljning och bedömning av växternas utveckling.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Hur val av arbetsmetoder påverkar ett långsiktigt hållbart arbetsliv.
  • Riskbedömning och säkerhetsåtgärder i samband med användning av teknisk utrustning.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller markanvändning, till exempel miljölagstiftning för skydd av mark, vatten, natur- och kulturmiljöer, biologisk mångfald och människors hälsa. Lagar och andra bestämmelser som gäller hantering av livsmedel.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för växternas förökning, utvecklingsfaser och tillväxt. Dessutom beskriver eleven på ett godtagbart sätt för hur tillväxten kan påverkas genom olika åtgärder.

Eleven redogör översiktligt för olika odlingssystem och produktionsprocesser. Dessutom beskriver eleven enkla ekologiska samband.

Eleven redogör översiktligt för olika växtsortiment och grödor som förekommer inom trädgårdsodling. Dessutom för eleven enkla resonemang om olika grödors odlingsvärde.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom trädgårdsodling med godtagbart resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och föreslår med viss säkerhet odlingsåtgärder.

Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller trädgårdsodling.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för växternas förökning, utvecklingsfaser och tillväxt. Dessutom beskriver eleven på ett utvecklat sätt för hur tillväxten kan påverkas genom olika åtgärder.

Eleven redogör utförligt för olika odlingssystem och produktionsprocesser. Dessutom beskriver eleven relativt komplexa ekologiska samband.

Eleven redogör utförligt för olika växtsortiment och grödor som förekommer inom trädgårdsodling. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om olika grödors odlingsvärde.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom trädgårdsodling med gott resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och föreslår med säkerhet odlingsåtgärder.

Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller trädgårdsodling.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för växternas förökning, utvecklingsfaser och tillväxt. Dessutom beskriver eleven på ett utvecklat och nyanserat sätt för hur tillväxten kan påverkas genom olika åtgärder.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika odlingssystem och produktionsprocesser. Dessutom beskriver eleven komplexa ekologiska samband.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika växtsortiment och grödor som förekommer inom trädgårdsodling. Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om olika grödors odlingsvärde.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom trädgårdsodling med mycket gott resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och föreslår med god säkerhet odlingsåtgärder.

Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller trädgårdsodling.

Nivå 1

TRAR1000X 200 poäng

Nivå 2

TRAR2000X 200 poäng