Trädgårdsodling - Nivå 2

200 poäng

Undervisningen i ämnet trädgårdsodling på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Olika metoder för förökning av växter och deras betydelse för växtens kvalitet.
  • Bin och andra pollinatörers betydelse för odlingsresultatet.
  • Tillväxtfaktorerna och deras betydelse för växtens utveckling och kvalitet.
  • Produktionsmetoder, till exempel frilands-, container- och växthusodling.
  • Metoder för klimatkontroll och tillväxtstyrning.
  • Biologiska processer vid hantering, förvaring och lagring av växter, grönsaker, frukt och bär.
  • Ogräs och metoder för ogräsreglering.
  • Skadedjur och växtsjukdomar samt förebyggande och direkta växtskyddsåtgärder.
  • Odlingsjordar, jordförbättringsåtgärder och växtföljder för olika växtkulturer.
  • Odlingssubstrat för olika växtslag och odlingssystem.
  • Metoder för växtförädling i olika syften.
  • Sortiment- och produktkännedom samt olika växtkulturers krav på klimat, växtnäring, vatten och växtskyddsåtgärder.
  • Småskalig respektive storskalig produktion.
  • Ekologiska samband och miljöhänsyn vid ställningstaganden om ogräsbekämpning och växtskyddsåtgärder.
  • Miljöhänsyn i samband med odlingsåtgärder, till exempel vid gödsling, jordbearbetning och bevattning.

Arbetsuppgifter

  • Arbetsupplägg med utgångspunkt i odlingsplanering.
  • Fältstudier för uppföljning och bedömning av växternas utveckling och beslut om odlingsåtgärder.
  • Provtagning av jord och växter för olika växtnäringsanalyser och jordbedömning. Bedömning av resultat och växtnäringsberäkningar.
  • Arbete med förökning och skötselåtgärder, till exempel ogräshantering, jordbearbetning, bevattning, marktäckning, gödsling, omskolning och beskärning.
  • Användning av maskiner, handredskap och annan teknisk utrustning för aktuella arbetsuppgifter.
  • Skörd, hantering och lagring av grödor.
  • Hantering och märkning av plantskoleväxter med utgångspunkt i kvalitetsregler.
  • Kvalitetsbedömning och försäljningskanaler för växter och livsmedel.
  • Effektivitet och lönsamhet för olika odlingssystem samt ekonomiska beräkningar, till exempel marknadsanalys och bidragskalkyler.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi och arbetsmiljö i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Riskbedömning och säkerhetsåtgärder i samband med användning av teknisk utrustning.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller yrkesmässig trädgårdsodling, till exempel miljölagstiftning och livsmedelslagstiftning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för växternas förökning, utvecklingsfaser och tillväxt. Dessutom beskriver eleven på ett godtagbart sätt för hur tillväxten kan påverkas genom olika åtgärder.

Eleven redogör översiktligt för olika odlingssystem och produktionsprocesser. Dessutom beskriver eleven enkla ekologiska samband.

Eleven redogör översiktligt för olika växtsortiment och grödor som förekommer inom trädgårdsodling. Dessutom för eleven enkla resonemang om olika grödors odlingsvärde.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom trädgårdsodling med godtagbart resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och föreslår med viss säkerhet odlingsåtgärder.

Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller trädgårdsodling.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för växternas förökning, utvecklingsfaser och tillväxt. Dessutom beskriver eleven på ett utvecklat sätt för hur tillväxten kan påverkas genom olika åtgärder.

Eleven redogör utförligt för olika odlingssystem och produktionsprocesser. Dessutom beskriver eleven relativt komplexa ekologiska samband.

Eleven redogör utförligt för olika växtsortiment och grödor som förekommer inom trädgårdsodling. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om olika grödors odlingsvärde.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom trädgårdsodling med gott resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och föreslår med säkerhet odlingsåtgärder.

Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller trädgårdsodling.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för växternas förökning, utvecklingsfaser och tillväxt. Dessutom beskriver eleven på ett utvecklat och nyanserat sätt för hur tillväxten kan påverkas genom olika åtgärder.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika odlingssystem och produktionsprocesser. Dessutom beskriver eleven komplexa ekologiska samband.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika växtsortiment och grödor som förekommer inom trädgårdsodling. Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om olika grödors odlingsvärde.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom trädgårdsodling med mycket gott resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och föreslår med god säkerhet odlingsåtgärder.

Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller trädgårdsodling.

Nivå 1

TRAR1000X 200 poäng

Nivå 2

TRAR2000X 200 poäng