Akrobatik är en stor del av cirkuskonsten och har olika discipliner. Ämnet akrobatik handlar om fysisk färdighet som kan åstadkommas med kroppen för att skapa rörelseuttryck.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet akrobatik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i akrobatiska discipliner. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att utföra akrobatiskt tekniska moment samt uttrycka sig inom en eller flera av akrobatikens discipliner. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förståelse av hur uttryck och formspråk inom akrobatiska discipliner kan nyanseras och varieras utifrån olika konstnärliga idéer.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i cirkuskonst och akrobatik aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället. Eleverna ska ges möjlighet att delta i arbete med cirkusnummer samt utforma och skapa egna cirkusnummer. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att samarbeta, interagera med andra och vara lyhörda inför olika sätt att förhålla sig till konstnärliga processer. Undervisningen ska även betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet.

Undervisningen ska behandla arbetsmiljö och ergonomi samt innefatta praktiskt arbete där eleverna ges möjlighet att bygga upp den fysiska beredskap som krävs för att undvika skador. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om anatomi, träningsgrunder och förebyggande träning.

Utforskande och reflekterande arbetsmetoder är väsentliga i ämnet. Undervisningen ska även lämna utrymme för diskussion och reflektion över etiska frågor samt olika säkra handlingsalternativ inom akrobatik.

Undervisningen i ämnet akrobatik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att utföra akrobatiska moment i cirkusakter.
  • Förmåga att samarbeta tillitsfullt och förtroendeskapande i akrobatisk träning.
  • Förmåga att improvisera och utforska olika uttryck inom akrobatik.
  • Förmåga att kontrollera kroppen i statiska och dynamiska akrobatiska moment.
  • Kunskaper om anatomi, träningslära och säkerhet.
  • Förmåga att förebygga skador i akrobatiska moment.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utför enkla akrobatiska moment i cirkusakter.

Eleven samarbetar med andra på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt vid utförandet av akrobatiska övningar eller akter.

Eleven improviserar och utforskar olika uttryck inom akrobatik med viss säkerhet.

Eleven utför akrobatiska övningar på ett säkert sätt och med viss skicklighet och kontrollerar sin kropp på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven redogör översiktligt för anatomi och fysiologi i relation till säkerhet och använder med viss säkerhet relevanta begrepp.

Eleven utför med viss säkerhet fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt för att förebygga skador och förhindra olyckor.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utför genomarbetade akrobatiska moment i cirkusakter.

Eleven samarbetar med andra på ett säkert och fungerande sätt vid utförandet av akrobatiska övningar eller akter.

Eleven improviserar och utforskar olika uttryck inom akrobatik med säkerhet.

Eleven utför akrobatiska övningar på ett säkert sätt och med god skicklighet och kontrollerar sin kropp på ett fungerande sätt.

Eleven redogör utförligt för anatomi och fysiologi i relation till säkerhet och använder med säkerhet relevanta begrepp.

Eleven utför med säkerhet fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt för att förebygga skador och förhindra olyckor.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utför väl genomarbetade akrobatiska moment i cirkusakter.

Eleven samarbetar med andra på ett säkert och väl fungerande sätt vid utförandet av akrobatiska övningar eller akter.

Eleven improviserar och utforskar olika uttryck inom akrobatik med god säkerhet.

Eleven utför akrobatiska övningar på ett säkert sätt och med mycket god skicklighet och kontrollerar sin kropp på ett väl fungerande sätt.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för anatomi och fysiologi i relation till säkerhet och använder med god säkerhet relevanta begrepp.

Eleven utför med god säkerhet fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt för att förebygga skador och förhindra olyckor.