Akrobatik - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet akrobatik på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Teknik och träning

  • Tillämpning av akrobatiska moment i uppbyggnad av cirkusakter.
  • Träning av styrka och smidighet.
  • Tillämpning av olika uttryck i akrobatiska akter.
  • Samarbete och kommunikation i träning och utförande.
  • Utforskande av nya rörelseuttryck med den egna kroppen.
  • Fördjupat arbete med experiment och improvisation.
  • Träning i golvakrobatik.
  • Balansträning, däribland huvudstående och handstående.
  • Träning i flera dynamiska akrobatiska discipliner, till exempel golvakrobatik, trampolin eller parakrobatik.

Teori och reflektion

  • Tillämpning av begrepp inom akrobatik.
  • Sambandet mellan träningsprocessen och den cirkustekniska utvecklingen.
  • Identifiering av styrkor och utvecklingsområden utifrån reflektion och återkoppling.

Hälsa och arbetsmiljö

  • Anatomi och träningslära.
  • Tillämpning av skadeförebyggande övningar och uppvärmningsövningar.
  • Fördjupat arbete med säkerhetsfrågor och säkerhetsåtgärder samt systematiskt arbete med att förhindra olyckor.
  • Disciplinspecifik materialkunskap och materialomsorg.
  • Tillämpning av etik inom akrobatik och passning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utför enkla akrobatiska moment i cirkusakter.

Eleven samarbetar med andra på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt vid utförandet av akrobatiska övningar eller akter.

Eleven improviserar och utforskar olika uttryck inom akrobatik med viss säkerhet.

Eleven utför akrobatiska övningar på ett säkert sätt och med viss skicklighet och kontrollerar sin kropp på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven redogör översiktligt för anatomi och fysiologi i relation till säkerhet och använder med viss säkerhet relevanta begrepp.

Eleven utför med viss säkerhet fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt för att förebygga skador och förhindra olyckor.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utför genomarbetade akrobatiska moment i cirkusakter.

Eleven samarbetar med andra på ett säkert och fungerande sätt vid utförandet av akrobatiska övningar eller akter.

Eleven improviserar och utforskar olika uttryck inom akrobatik med säkerhet.

Eleven utför akrobatiska övningar på ett säkert sätt och med god skicklighet och kontrollerar sin kropp på ett fungerande sätt.

Eleven redogör utförligt för anatomi och fysiologi i relation till säkerhet och använder med säkerhet relevanta begrepp.

Eleven utför med säkerhet fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt för att förebygga skador och förhindra olyckor.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utför väl genomarbetade akrobatiska moment i cirkusakter.

Eleven samarbetar med andra på ett säkert och väl fungerande sätt vid utförandet av akrobatiska övningar eller akter.

Eleven improviserar och utforskar olika uttryck inom akrobatik med god säkerhet.

Eleven utför akrobatiska övningar på ett säkert sätt och med mycket god skicklighet och kontrollerar sin kropp på ett väl fungerande sätt.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för anatomi och fysiologi i relation till säkerhet och använder med god säkerhet relevanta begrepp.

Eleven utför med god säkerhet fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt för att förebygga skador och förhindra olyckor.

Nivå 1

AKRO1000X 100 poäng

Nivå 2

AKRO2000X 100 poäng

Nivå 3

AKRO3000X 100 poäng