Akrobatik - Nivå 3

100 poäng
Undervisningen i ämnet akrobatik på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Teknik och träning

  • Metoder för självständig tillämpning av akrobatiska moment i uppbyggnad av cirkusakter inom vald/valda cirkusdiscipliner.
  • Ansvarstagande för träning i styrka och smidighet.
  • Metoder för självständig tillämpning av olika uttryck i cirkusakter.
  • Eget ansvar för samarbete och kommunikation i träning och utförande.
  • Utforskande av nya disciplinspecifika uttryck med den egna kroppen.
  • Tillämpning av experiment och improvisation i eget arbete.
  • Träning av disciplinspecifika akrobatiska moment.

Teori och reflektion

  • Tillämpning av disciplinspecifika begrepp.
  • Sambandet mellan träningsprocessen och den cirkustekniska utvecklingen.
  • Identifiering av styrkor och utvecklingsområden utifrån reflektion och återkoppling.

Hälsa och arbetsmiljö

  • Tillämpning av anatomi och träningslära.
  • Metoder för självständig tillämpning av skadeförebyggande övningar och disciplinspecifika uppvärmningsövningar.
  • Eget ansvar för kommunikation av säkerhetsfrågor och säkerhetsåtgärder samt systematiskt arbete med att förhindra olyckor.
  • Självständig tillämpning av disciplinspecifik materialkunskap och materialomsorg.
  • Självständig tillämpning av och diskussion om etik inom akrobatik och passning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utför enkla akrobatiska moment i cirkusakter.

Eleven samarbetar med andra på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt vid utförandet av akrobatiska övningar eller akter.

Eleven improviserar och utforskar olika uttryck inom akrobatik med viss säkerhet.

Eleven utför akrobatiska övningar på ett säkert sätt och med viss skicklighet och kontrollerar sin kropp på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven redogör översiktligt för anatomi och fysiologi i relation till säkerhet och använder med viss säkerhet relevanta begrepp.

Eleven utför med viss säkerhet fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt för att förebygga skador och förhindra olyckor.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utför genomarbetade akrobatiska moment i cirkusakter.

Eleven samarbetar med andra på ett säkert och fungerande sätt vid utförandet av akrobatiska övningar eller akter.

Eleven improviserar och utforskar olika uttryck inom akrobatik med säkerhet.

Eleven utför akrobatiska övningar på ett säkert sätt och med god skicklighet och kontrollerar sin kropp på ett fungerande sätt.

Eleven redogör utförligt för anatomi och fysiologi i relation till säkerhet och använder med säkerhet relevanta begrepp.

Eleven utför med säkerhet fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt för att förebygga skador och förhindra olyckor.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utför väl genomarbetade akrobatiska moment i cirkusakter.

Eleven samarbetar med andra på ett säkert och väl fungerande sätt vid utförandet av akrobatiska övningar eller akter.

Eleven improviserar och utforskar olika uttryck inom akrobatik med god säkerhet.

Eleven utför akrobatiska övningar på ett säkert sätt och med mycket god skicklighet och kontrollerar sin kropp på ett väl fungerande sätt.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för anatomi och fysiologi i relation till säkerhet och använder med god säkerhet relevanta begrepp.

Eleven utför med god säkerhet fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt för att förebygga skador och förhindra olyckor.

Nivå 1

AKRO1000X 100 poäng

Nivå 2

AKRO2000X 100 poäng

Nivå 3

AKRO3000X 100 poäng