Ämnet design behandlar den arbetsprocess där produkter medvetet och innovativt utvecklas för att uppfylla en målgrupps funktionella och estetiska krav. Ibland är design ett led i att utveckla och ta fram ett föremål. I andra sammanhang handlar det om att pröva och utveckla en idé, upplevelse eller tjänst. Design utgår ofta från ett problem eller uppdrag, där produkten ska kunna tillverkas, distribueras och säljas samt vara etiskt, estetiskt och miljömässigt hållbar.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet design ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om de kreativa och problemlösande processer som används när nya produkter tas fram och gamla återanvänds samt när miljöer och tjänster utformas. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om de olika delarna i designprocessen och förståelse av hur delarna samverkar. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla färdigheter i att utföra design som metod för att göra livet enklare, rikare och mer hållbart ur samhälleliga och mänskliga perspektiv.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hur designproblem har lösts historiskt utifrån olika förutsättningar och aspekter. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur design påverkar och påverkas av sin samtid. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och kreativitet och bidra till att eleverna utvecklar förmåga att med bilder och modeller gestalta sina idéer och förmedla sina resultat. För att kunna designa miljömässigt hållbara produkter ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att välja och använda lämpliga material. Undervisningen ska dessutom leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda passande utrustning och verktyg.

Designprocessen sker vanligen i projektarbetsform och därför ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att förbereda, driva och utvärdera designprojekt. Beroende på problemet eller uppdraget läggs tonvikten vid olika delar i designprocessen, där avgränsningar är viktiga. Designprocessen är en kreativ metod för att skapa medveten förändring och för att förstå samspelet mellan delar och helheter. Därför ska undervisningen ge eleverna möjlighet att öva sig i att kommunicera genom tal, skiss, ritning, modell och skrift. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion och reflektion över etiska frågor samt olika handlingsalternativ inom design.

Undervisningen i ämnet design ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att planera, genomföra och utvärdera designprojekt.
  • Färdigheter i att visualisera och presentera designförslag.
  • Förmåga att använda utrustning, verktyg och material.
  • Kunskaper om design och designerns roll utifrån ett historiskt och samtida perspektiv.
  • Kunskaper om hur människors behov och hållbarhetskrav påverkar design och produktutveckling.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar, genomför och utvärderar designprojekt med godtagbar kvalitet.

Eleven visualiserar med viss skicklighet designförslag och presenterar med viss säkerhet sitt resultat.

Eleven använder med viss säkerhet utrustning, verktyg och material i designprocessen.

Eleven för enkla resonemang om design och designerns roll.

Eleven för enkla resonemang om hur design och produktutveckling har påverkats och påverkas av människors olika behov och hållbarhetskrav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar, genomför och utvärderar designprojekt med god kvalitet.

Eleven visualiserar med god skicklighet designförslag och presenterar med säkerhet sitt resultat.

Eleven använder med säkerhet utrustning, verktyg och material i designprocessen.

Eleven för utvecklade resonemang om design och designerns roll.

Eleven för välgrundade resonemang om hur design och produktutveckling har påverkats och påverkas av människors olika behov och hållbarhetskrav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar, genomför och utvärderar designprojekt med mycket god kvalitet.

Eleven visualiserar med mycket god skicklighet designförslag och presenterar med god säkerhet sitt resultat.

Eleven använder med god säkerhet utrustning, verktyg och material i designprocessen.

Eleven för välutvecklade resonemang om design och designerns roll.

Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om hur design och produktutveckling har påverkats och påverkas av människors olika behov och hållbarhetskrav.