Design - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet design på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Designprocessen

  • Designprocessens olika delar från problemformulering till presentation och utvärdering.
  • Hur designarbete planeras, struktureras och genomförs.
  • Val av passande projektarbetsmetod, till exempel projektplan och redovisningsform i ett eller flera designprojekt.
  • Val av material utifrån deras egenskaper och miljöpåverkan.
  • Användning och värdering av olika källor kopplat till delarna i ett designprojekt.
  • Analys och värdering av egna och andras idéer och resultat.

Visualisering

  • Användning av analoga och digitala tekniker för två- och tredimensionell visualisering, till exempel ritning, skiss och modell.
  • Verktyg och material för skiss och modellbyggande samt hur de används.
  • Modellarbete med fokus på estetik, material och skalteknik.
  • Presentation av designprocessens olika delar med hjälp av bild, ritning, modell, skrift och tal.

Kontext

  • Hur design och designerns roll i samhället har påverkats av föreställningar om kön samt social och kulturell tillhörighet.
  • Design och produktutveckling med hänsyn till målgrupp och sammanhang.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar, genomför och utvärderar designprojekt med godtagbar kvalitet.

Eleven visualiserar med viss skicklighet designförslag och presenterar med viss säkerhet sitt resultat.

Eleven använder med viss säkerhet utrustning, verktyg och material i designprocessen.

Eleven för enkla resonemang om design och designerns roll.

Eleven för enkla resonemang om hur design och produktutveckling har påverkats och påverkas av människors olika behov och hållbarhetskrav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar, genomför och utvärderar designprojekt med god kvalitet.

Eleven visualiserar med god skicklighet designförslag och presenterar med säkerhet sitt resultat.

Eleven använder med säkerhet utrustning, verktyg och material i designprocessen.

Eleven för utvecklade resonemang om design och designerns roll.

Eleven för välgrundade resonemang om hur design och produktutveckling har påverkats och påverkas av människors olika behov och hållbarhetskrav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar, genomför och utvärderar designprojekt med mycket god kvalitet.

Eleven visualiserar med mycket god skicklighet designförslag och presenterar med god säkerhet sitt resultat.

Eleven använder med god säkerhet utrustning, verktyg och material i designprocessen.

Eleven för välutvecklade resonemang om design och designerns roll.

Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om hur design och produktutveckling har påverkats och påverkas av människors olika behov och hållbarhetskrav.

Nivå 1

DESI1000X 100 poäng

Nivå 2

DESI2000X 100 poäng

Nivå 3

DESI3000X 100 poäng