Design - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet design på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Designprocessen

  • Planering, organisering och genomförande av designprojekt.
  • Användning och värdering av olika källor kopplat till delarna i ett designprojekt samt källkritisk granskning.
  • Analys och värdering av designprocessen och bedömning av det färdiga resultatet.

Visualisering

  • Tillämpning av lämpliga analoga och digitala tekniker för två- och tredimensionell visualisering.
  • Verktyg och material för skisser och modellbyggande samt hur de väljs, används och vårdas.
  • Modellarbete med fokus på estetik, material, skalteknik och hantverksmässigt utförande.
  • Val av presentations- och redovisningsform relevant för designprojektet.
  • Presentation av designprocessens olika delar med hjälp av bild, ritning, modell, skrift och tal.

Kontext

  • Val av designmodell med hänsyn till ekonomi, miljö och återanvändning.
  • Analys av och reflektion över design och designhistoria samt designerns roll.
  • Design och produktutveckling anpassad till målgrupp, varumärke och sammanhang.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar, genomför och utvärderar designprojekt med godtagbar kvalitet.

Eleven visualiserar med viss skicklighet designförslag och presenterar med viss säkerhet sitt resultat.

Eleven använder med viss säkerhet utrustning, verktyg och material i designprocessen.

Eleven för enkla resonemang om design och designerns roll.

Eleven för enkla resonemang om hur design och produktutveckling har påverkats och påverkas av människors olika behov och hållbarhetskrav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar, genomför och utvärderar designprojekt med god kvalitet.

Eleven visualiserar med god skicklighet designförslag och presenterar med säkerhet sitt resultat.

Eleven använder med säkerhet utrustning, verktyg och material i designprocessen.

Eleven för utvecklade resonemang om design och designerns roll.

Eleven för välgrundade resonemang om hur design och produktutveckling har påverkats och påverkas av människors olika behov och hållbarhetskrav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar, genomför och utvärderar designprojekt med mycket god kvalitet.

Eleven visualiserar med mycket god skicklighet designförslag och presenterar med god säkerhet sitt resultat.

Eleven använder med god säkerhet utrustning, verktyg och material i designprocessen.

Eleven för välutvecklade resonemang om design och designerns roll.

Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om hur design och produktutveckling har påverkats och påverkas av människors olika behov och hållbarhetskrav.

Nivå 1

DESI1000X 100 poäng

Nivå 2

DESI2000X 100 poäng

Nivå 3

DESI3000X 100 poäng