Musik finns i alla kulturer och berör oss såväl kroppsligt som tankemässigt och känslomässigt. Musik är en estetisk uttrycksform som har olika funktioner och betydelser för var och en av oss. Ämnet ensemble har sin grund i gemensamt konstnärligt skapande genom musikaliskt samspel, hantverk och kommunikation samt praktisk tillämpning av musikens teori.
Undervisningen i ämnet ensemble ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att gestalta musik i samspel med andra samt kommunicera med publik. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om musikinstrumentens och röstens egenskaper och funktion i musiken samt om närliggande musikteknisk utrustning. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att reflektera över och värdera ensemblens musikaliska gestaltning, i syfte att utveckla det gemensamma konstnärliga skapandet.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sitt musikutövande aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kreativitet och förståelse av samband mellan detalj och helhet. Dessutom ska elevernas motivation och självförtroende i ensemblespel stärkas genom undervisningen. Samarbetsförmåga och ansvarstagande är viktigt i ensemblemusicerande. Därför ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av det egna ansvaret i relation till gruppdynamiska processer och betydelsen av både den sociala och den fysiska arbetsmiljön. Undervisningen ska betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit och trygghet. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att som ensemblemusiker både kunna leda och följa.
Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att analysera och tolka musikupplevelser. Musikens språk är universellt och att spela i ensemble ger verktyg att kommunicera med människor världen över utan ord. Genom att studera och utöva musik från olika tider, kulturer och stilarter ska eleverna ges möjlighet att se omvärlden från olika perspektiv och utveckla förståelse av olika kulturer.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att pröva olika metoder för musikinstudering och genom att arbeta med musiken från både teknik- och tolkningsperspektiv ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett musikaliskt uttryck med en konstnärlig kvalitet.
Undervisningen i ämnet ensemble ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Färdigheter i att musicera i ensemble.
- Förmåga att använda ett konstnärligt och musikaliskt uttryck.
- Förmåga att studera in musik och att ta ansvar för sin roll i ensemblen.
- Förmåga att kommunicera med medmusiker och publik.
- Kunskaper om musik, begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.
- Förmåga att leda en ensemble.
- Kunskaper om musikteknisk utrustning samt om arbetsmiljöfrågor och hållbart musicerande.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven musicerar i ensemble med godtagbar musikalisk kvalitet.
Eleven musicerar med ett konstnärligt och musikaliskt uttryck.
Eleven studerar på ett i huvudsak strukturerat sätt in musik och tar ansvar för sin roll i ensemblen på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleven kommunicerar med såväl medmusiker som publik med viss säkerhet.
Eleven visar godtagbara kunskaper om begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.
Eleven leder en ensemble på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleven visar godtagbara kunskaper om musikteknisk utrustning och redogör översiktligt för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven musicerar i ensemble med god musikalisk kvalitet.
Eleven musicerar med ett konstnärligt och musikaliskt uttryck.
Eleven studerar på ett strukturerat sätt in musik och tar ansvar för sin roll i ensemblen på ett fungerande sätt.
Eleven kommunicerar med såväl medmusiker som publik med säkerhet.
Eleven visar goda kunskaper om begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.
Eleven leder en ensemble på ett fungerande sätt.
Eleven visar goda kunskaper om musikteknisk utrustning och redogör utförligt för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven musicerar i ensemble med mycket god musikalisk kvalitet.
Eleven musicerar med ett konstnärligt och musikaliskt uttryck.
Eleven studerar på ett välstrukturerat sätt in musik och tar ansvar för sin roll i ensemblen på ett väl fungerande sätt.
Eleven kommunicerar med såväl medmusiker som publik med god säkerhet.
Eleven visar mycket goda kunskaper om begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.
Eleven leder en ensemble på ett väl fungerande sätt.
Eleven visar mycket goda kunskaper om musikteknisk utrustning och redogör utförligt och nyanserat för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.